Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win XP slukar hd utrymme


me

Rekommendera Poster

Hej på er alla!

 

Jag undrar om det finns någon tumregel för hur man partionera en hd?

Jag menar hur stora varje partion bör eller ska vara för att få ut det mesta ur hd:en.

 

Och frågan leder till mitt problem:

Är det någon som har stött på att efter att ha inst WinXP pro (NTFS) har den slukat 2.89GB lite väl mycket för en operativ.

 

 

System

Asus A7V266

AMD T-B 1400

IBM 40GB

Geforce 2

512 DDR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min XP pro NTFS installation + Office 2000 och Publisher, antivirus, brandvägg, några mediaspelare, WinDVD och annat smått och gott nödvändigt. tar 2.81GB

Formatterade du hårddisken, eller la du XP ovanpå befintligt?

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, det är inte så mycket som Max7 tror; du har juh 512MB minne - då blir pagingfilen enormt stor - dessutom har du säkert system restore aktiverat, och då försvinner gigabytes i ett nafs. Jag tror Max7 till och börja med har mycket mindre minne i sin dator...

 

Men det är klart, är det inte en "clean install" försvinner några megabytes där. Sen tar NTFS upp "mer utrymme" än FAT32, så visst kan det rasa iväg snabbt. Ha inte för liten systempartition i Xp har jag sagt flera ggr här, lyssnar någon ?

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Max7 har faktiskt 512MB RAM, men har minimalt med processer aktiverade. System restore nej.

PaleRider det är tack vare dig jag har kunnat inaktivera ett antal processer. Du hänvisade till Black Viper. Och jag följde hans råd till en del.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en ren xp, formaterade den under installationen till ntfs.

 

När jag är inne på c:/ och markerar allt med Ctrl+A (visa dolda filer på) och väljer engenskaper får jag upp 1GB som är använd. Men när jag kör egenskaper direkt på c:\ visar den 2,89GB använd. Varför är det så??

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min xp partion ligger på 10GB och 2,89GB är det inte lite mycket för ett operativ?

 

Jag ska kolla upp det med system restore och se om det hjälper.

 

Tack!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2,89 GB låter väl mycket för att vara en ren installation. Om man med ren installation menar att man tar en tom hårddisk och installerar XP och sen kollar hur mycket den tagit. På min rena normala installation fick jag 1.2 GB. Nu när jag installerat c:a 60 program och spel ligger XP (NTFS) på 1.7 GB. Då är nästan allt + swapfilen installerat på andra partitioner.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag installerat c:a 60 program och spel ligger XP (NTFS) på 1.7 GB. Då är nästan allt + swapfilen installerat på andra partitioner.

 

Det är inte så orimligt ändå; lägg på swapens 768MB(som den blir med 512MB RAM) så har du nästan 2,5GB ! Ta lite "system restore" på det sen, så voila ! Byten försvinner snabbt :=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt systeminformationen är utrymmet för min växlingsfil 1.22GB. Kan jag se exakt hur stor swapfilen är?

Får jag be om innebörden av swapfil - växlingsfil-pagefile.

Frågor från en amatör som vill lära sig.

 

PIII 933 MHz, 512SDRAM, Intel 815E, 20.4GB

 

Voodoo chile (slight return)

 

[inlägget ändrat 2001-12-02 20:25:53 av Max]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag be om innebörden av swapfil - växlingsfil-pagefile

 

Alla tre är olika namn på samma sak, i XP heter filen pagefile.sys. Leta reda på den så ser du hur stor den är (för tillfället, om du inte låst den)

 

Jag har 512mb internminne och jag har låst swap-filen på 400mb och det funkar för mig.

 

Du kanske vet detta redan, men eftersom du kallar dig amatör så förklarar jag för säkerhets skull att en swap-fil är en fil som windows använder för att skicka ner data i när intern-minnet börjar bli fullt. Data som inte använts på ett tag åker ner dit för att intern-minnet ska kunna ta emot nya data. Sen när windows behöver den äldre datan, hämtas den från swap-filen. Nackdelen med det är att det tar längre tid för windows att hämta data från en swap-fil än intern-minnet, det är därför det är bra at ha mycket intern-minne. Om man inte "låst" swap-filen så bestämmer windows hur stor den ska vara, windows ökar och minskar den vid behov. Av mina 512mb internminne så är nästan alltid 250-300mb ledigt, förutom när vissa spel körs och jag antar att stora bilder i photoshop drar mycket minne också.

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-12-02 22:11:56 av Athlonman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PaleRider skriver att pagefilen är 768mb om man har 512RAM. Det är vad jag har på min PC. Jag lyckas inte hitta pagefile.sys Var finner jag den?

I prestanda kan jag se att växlingsfilen ligger på omkring 110 mb och att jag har omkring 350mb ledigt av internminnet.

Men om jag nu vill låsa swap-filen hur gör jag?

Jag har svensk XP pro full edition.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen så har du inställningen att utforskaren inte ska visa dolda filer.

 

Öppna utforskaren, markera så att du har c: synlig i det högra fönstret.

 

Ta verktygsmenyn och mapp alternativ i utforskaren.

Andra fliken från vänster (vet inte vad den heter på svenska, kan det heta VISA?)

Där bland alternativen markerar du på det som säger visa dolda filer och mappar.

Då bör du kunna se pagefile.sys

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låsa swapfilen:

 

Kontrollpanelen/system/avancerat/prestanda/avancerat

 

Längstner har du en ruta som det står virtuellt minne och en knapp som heter ändra, klicka på den. Då ser du (troligen på C)att det finns ett värde på C. Markera värdet och du ser längre ner i fönstret att det gråade blir ändringsbart. Ändra siffrorna så att du har samma värde i båda t.ex. 400

sen klickar du på set (eller utför kanske det heter på svensk) starta om datorn. Och "VIOLA" så har du låst swapfilen på 400 MB

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-12-03 22:27:00 av Athlonman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter den pedagogiska beskrivningen så har jag äntligen hittat var jag ändrar

swap-filen, eller det virtuella minnet.

Där står ursprunglig storlek 768 MB och

Maximal storlek 1536 MB. Finns någon fördel eller nackdel med att ha 768 - 1536 kontra 768 - 768?

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den inställningen är sedan installation av XP satt till: Visa dolda filer och mappar. Men jag lyckas ändå inte kunna se pagefile.sys eller får heller inte fram den då jag använder sökfunktionen.

Då jag öppnar utforskaren ser jag inte C: i högra fönstret...

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett till val.. något i stil med "dölj skyddade systemfiler"... (Verktyg->Mappalternativ i utforskaren)

 

Min Ghost-image på XP blev 1.2gig stor, vilket jag tycker är för mycket.. ska se ifall jag kan få bort pagefile.sys (790MB) och hiberfil.sys (520MB) innan jag tar image:n.. :P

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag förståss nyfiken på Ghost-image. Hur jag gör och vad jag kan få ut av det?

...dölj skyddade operativsystemfiler låter jag förbli dolda. Men pagefile och hiberfile är ungefär som dina, något lägre bara.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ghost är ett program för att ta en "kopia" av en hårddisk eller en partition för att senare kunna skriva tillbaka den.

 

Jag strävar ju naturligtvis efter att få den så liten som möjligt...

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maximal storlek 1536 MB. Finns någon fördel eller nackdel med att ha 768 - 1536 kontra 768 - 768?

 

Nej, det enda som händer är att windows inte kommer att ändra storleken på filen när den börjar närma sig gränsen, denna storleksändring kan göra att datorn blir slö en stund. Men att låsa filen är inget nödvändigt om man inte är en riktig nörd (som jag) och bryr sig om varje nanosekunds snabbhetsökning av systemet.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...