Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Valfrihet


blubb

Rekommendera Poster

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om varför jag valt att använda Mac, och varför jag anser att Windows är en dålig produkt. Men det skulle inte leda någonstans.

 

De som använder pc och skriver onyanserat trams om Macen har redan sin uppfattning klar. De lyssnar inte på vare sig rationella argument eller obetänksamma saker som "pc suger fetare än din morsas (fyll i önskad kroppsdel)".

 

Jag har använt Windows 3.1, IBM:s OS 2, Windows 95 och NT under flera år, och alla Mac-system från och med version 7.1. Jag har alltså haft möjlighet att göra vissa jämförelser.

 

Att Windows blivit så stort är inte konstigt. Det fungerar någorlunda bra på väldigt många olika datorkonfigurationer. Det har marknadsförts väl av Microsoft. Att det sedan har fundamentala brister och stora begränsningar är en annan sak.

 

IBM har en hel armé av duktiga programmerare, men de har aldrig förstått sig på konsumentmarknaden. IBM riktar in sig på företagsmarknaden - banker, försäkringsbolag och industriföretag - och offentliga myndigheter. Att OS 2 självdog är inte så konstigt. Microsoft ville inte göra några program till det. Men det var ett bra system. Tekniskt sett fungerade det bättre än någonting annat från den tiden, inklusive Mac OS. Men gränssnittet var yxigt. Dock inte lika yxigt som Windows 95.

 

Apple hade förmodligen haft 90 procent av marknaden för operativsystem om de släppt Mac-klonerna fria någon gång före 1990. De var så långt före Microsoft. Men Apple begick en serie allvarliga misstag, och Microsoft gjorde precis allting rätt - utom att skapa ett riktigt bra operativsystem.

 

Men Apple har tur: de har en bra produkt och miljontals nöjda kunder som gör reklam för Mac OS alldeles gratis. Burkarna är i allmänhet trevliga och av hög kvalitet. Apple är mer än ett datorföretag: det är en kultur, och Macintosh är inte bara ett operativsystem: det är en livsstil. Den som använde Mac har i regel valt det själv, därför att han eller hon trivs med det.

 

Apple har ännu en stor tillgång: Steve Jobs, Avie Tevanian, Larry Ellison och många andra helt briljanta medarbetare. Vi vet inte vad Apple har för planer inför framtiden, förutom att Mac OS X lanseras någon gång under sommaren och att Macar med G4-processorer och Altivec med imponerande prestanda ligger runt hörnet. Men vi kommer helt säkert att få se en hel del intressanta konsument-Macar liknade Imac och en lågpris-Powerbook: billiga, smarta lösningar som kommer att sälja mycket bra. Apple och Jobs har en förmåga att hitta på produkter som är så smarta och så självklara att alla vill ha dem.

 

Jag tycker också om att läsa vad andra tycker om Mac och pc, men det ska vara intelligenta och nyanserade saker som går att diskutera och bemöta. Att skriva "HATA MAC" eller "PC SUGER" är inte speciellt intelligent eller konstruktivt. Det vore skönt om det fanns ett forum kallat Lekskolan där den typen av obegåvade tankar kunde ventileras.

 

På vilket sätt hade världen varit bättre om alla använde Mac? Jag förstår inte riktigt. Däremot hade många människor haft det enklare på jobbet, eftersom de sluppit detta förbannade Windows. Jag står för det jag tror på: flexibiliteten, skönheten och användarvänligheten i Macintosh, men jag vill inte vara en onyanserad fanatiker. Macen har också brister, precis som alla annan teknik. Men jämfört med Windows 95 eller NT är Mac OS ett mirakel. Och det kommer bara att bli bättre och bättre! Vänta bara tills vi får Mac OS X.

 

Det där om att en Mac aldrig kan fungera tillsammans med något som kommer från Microsoft är bara dumt. Det går utmärkt att integrera Macar i Windows NT-nät eller låta Windows-datorer att samarbeta med Mac-servrar. Det har skrivits en hel del om det, bland annat i MacWorld.

 

Det är väl bra att man kan prova grejorna i 30 dagar och sedan lämna tillbaka den dator man inte gillar? Det är din rätt som konsument. Då får du tillfälle att testa båda systemen i lugn och ro och se vad de går för, utan några som helst begränsningar. Testa hej vilt! Pressa burkarna till max! Krama ut den sista megabyten!

 

Men framför allt: känn efter om du verkligen kommer att trivas med din arbetsmiljö, oavsett vilket system du väljer. Gör det, och utnyttja din returrätt. Men jag tror inte att datorförsäljarna blir speciellt glada när de får en massa datorer i retur. Se till att du har ett papper där det klart och tydligt står att du har full returrätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"lågpris-Powerbook"

 

Hoppas dom lyckas med kvaliteten den här gången. Jag har ett osympatiskt minne av en riktigt usel "billig" Powerbook som en av mina chefer köpte en gång. Skalet sprack, delar var lösa, cdn slutade fungera, etc.

 

Att Apple sköte suporten ganska bra räddade inte den burken (vad har man för nytta av fri suport om dator som är på verkstaden hela tiden,)

 

/PC-användare som inte hatar MAC (bortsett från lågbudget Powerbook)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet vilken Powerbook-modell du menar (jag förträngt modellnumret) och du har helt rätt: de var rena skräpet. Det var en av Apples absolut sämsta maskiner genom tiderna.

 

Powerbook G3-modellerna spelar i en helt annan division - de är livsfarligt snabba. Jag svettas av habegär när jag ser en av dessa gummiklädda skönheter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Varför handlar bara diskusionen bara om PC & Mac? Bara för dessa plattformar är störst behöver det ju inte innebära att dom är bäst..

Det finns många mindre datormärken som har en hög prestanda bra användar vänlighet osv... Synd att det inte finns människor som är med "openminded".

Oftast är det så att har man bestämt sig för att en viss typ av dator inte är bra enligt sitt eget tycke, så slutar det oftast med att man bara letar efter fel i en sådan dator. Kärlek kan förblinda likaså kan hat också förblinda så att man inte ser alla bra egenskaper som just den datorn besitter.

Till alla er som brukar skriva typ: Pc suger eller Mac rular eller kanske tvärtom,

Den som sa det han var det..

 

/Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
Mårthen Lorin

Jag håller med dig fullständigt om retionella argument.

 

Jag har inte använt Mac speciellt mycket, men desto mer PC. Att gå från PC (Mircosoft) till Mac fövirrar lite. Jag är i och för sig inte speciellt förtjust i Windows/Office-pkt/explorer, men jag använder det eftersom det är inte så lätt att byta (jag använder dock netscape). Vad jag känner som Mac har missat är att de (om jag inte har fel) säljer en färdig dator (bra ur vissa synvinklar) men att uppgradera/bygga själv verkar inte gå, vilket ger att om jag vill ha en bättre burk måste jag köpa helt nytt (bra för företaget, dåligt för mig). Min 'burk' kan jag byta ut delar och har mycket att välja mellan: för bästa pris/prestanda och konkurrensen får råda fritt, förutom urdumma Intel som har näst intill dominans inom processorer och till vissdel också chipset till moderkort. Det vore mycket bättre om Intel inte hade tagit patent på slot-1, de leder ju utveckligen ändå! Motorolas processorer till Mac skulle väl kunna användas till PC tycker jag. Så som det finns ett stort antal företag som tillverkar andra datordelar.

 

För mig verkar det som Mac "nitar ihop" burken för att användaren inte har där att göra, bra för såna som inte bryr sig så mycket om vad som händer i datorn bara jag får surfa, skriva eller spela. Men om jag vill anpassa min dator efter mina exakta behov så är PC (trots Mircosoft och Intel) bättre alternativ.

 

mvh

 

Mårthen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...