Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ICS, hubb och brygga


Nibbler

Rekommendera Poster

Hmm, var ett tag sedan jag var här :-)

 

Har ett litet hemmanätverk med en dator som har ICS påkopplat samt en hubb med de andra datorerna på.

 

Har ett par nätverks kort liggande och fick för mig att jag skulle plocka in dem i ICS datorn och skippa hubben, efter att ha läst dokumentationen för ICS förstår jag att det går alldeles utmärkt om man bryggar ( "bridge connections" ) alla kort som kopplar mot LAN:et ( LAN segmenten ) och sedan kopplar på ICS för kortet mot internet.

 

Nu är frågan, vad är igentligen skillnaden mellan en brygga och en hubb ? Låter som att det jag skapar är i praktiken en hubb i datorn ?

 

Vad är mer effektivt ? En hubb eller en brygga ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar var nåt slags billighets software router dvs ett sätt att kunna skapa subnets. Hubben är förlegad du får en switch för 500-600 kr.

----------------------------------------------------

We're here...

--The Giants

----------------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jo det är väl en switch jag får köpa, tänkte jag skulle slippa det genom denna manöver men jag antar att det är förmodligen lika ineffektivt som en hubb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hubb är ett grenuttag, alla paket sänds till alla portar i hubben.

 

En switch är intelligent, genom att den bara sänder paketen till den port där mottagaren finns. Detta gör att simultan kommunikation mellan olika datorer kan ske.

 

En brygga används knappt längre, det är en enhet som delar av nät.

 

Vad du skapar i ditt fall är en router. En router är intelligent, den tittar på vart paket ska, och skickar ut dem på det nät som är korrekt.

 

I ditt fall är varken hubb eller brygga effektivt, installera två nätkort i en burk, anslut det ena till hubben, det andra till internet, och använd valfri routingprogramvara.

 

 

Mvh,

 

Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju också skaffa en bredbandsswitch/router typ D-Link DI-804, då behöver du inte 2 nätverkskort i en av datorerna och kan komma åt Internet utan att en viss dator är påslagen. Detta är lite dyrare men är egentligen den bästa lösningen.

http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=158

----------------------------------------------------

We're here...

--The Giants

----------------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En brygga används knappt längre, det är en enhet som delar av nät.

En brygga används för att koppla ihop nät. :)

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...