Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ny driver till LT modem funkar ej?

erik6

Recommended Posts

Har ett LT "Winmodem" i en IBM Aptiva från 1997 med W95, sk 33.6kb modem. Originaldriver ver 3.30. Hittade nya drivers på webben, valde 5.43, körde modem543.exe allt funkade utom farten. När jag kopplade ner fjärranslutningen stod det uppkopplad med 33.6 ungefär precis som förut. Dålig tråd (Göteborg Majorna),? Eller annat fel? Chipen märkta Lucent 1642 F48 PPC 20 9738S 3079140 och

Lucent T 7525 EC 9730T 7310076

Kortet är ett ISA och råkar sitta i 3:e av 4 ISA platser, kan det ha nått med farten att göra? Hade hoppats på mer än 33.6.

Tacksam för tips

Erik

Varför inte cykla istället?

Det finns _betydligt_ nyare referensdrivisar att ladda ner från Lucent; närmare bestämt 6.0;

http://www.agere.com/K56flex/driver2.html

,jag vill minnas att det var närmare 3 år sen jag körde 5.43, en evighet i datorsammanhang, så jag skulle nog inte rekommendera dom gamla drivisarna utan köra in 6.0 på direkten ;-)

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

[inlägget ändrat 2001-11-27 13:35:43 av PaleRider]

Lägg till strängen ATX under Modem, Egenskaper, Avancerat, så kommer modemet att försöka att koppla upp sig till det högsta tillåtna standarden som modem och din den millimeter tjocka koppartråden har att erbjuda ! ;)

/tret

- who dares wins.

Lägg till strängen ATX under Modem, Egenskaper, Avancerat, så kommer modemet att försöka att koppla upp sig till det högsta tillåtna standarden

Bra tips, fast jag råder ändå Erik att köra med 6.0 istf 5.43 eftersom högsta möjliga standard då blir V.92 istf V.90 :-)

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

Tack för tipsen. Jag körde in version 6.0 och lade till ATX. Nu kommer det upp att jag har förbindelse med 115200 bps istället för 33600 bps. Tyvärr verkar det inte gå så fort som jag hoppats, optimist.. En fil från Sunet laddade över 20 minuter ner med i snitt 3.46kB/s Jag hade hoppats på mer.

Kan det vara modemkomunikationen med telia eller är ca 3.5kB/s vad det blir? kör på 020 333355.

Erik

115200 som anges är bara förbindelsehastigheten mellan modemet och moderkortet :=) Säger inget om den verkliga hastigheten, 3,46 i snitt är kanske max vad du får nere i "Majorna" ? Är du där nere, så borde juh Chalmers gå fortare...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...