Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur stänger man av Windows XP?


Nisse

Rekommendera Poster

Hur stänger man av Windows XP? Kan inte göra det. Har ingen avstängningsknapp på datorn. När jag avslutar mitt Windows XP så står det att man är urloggad bara. Hur gör man för att använda andra operativsystem i datorn? Kan inte använda boot diskett på datorn längre när Windows XP startar. Kommer inte heller åt Windows 98 som finns på datorn. Hur får man fram det? Går det att göra nån start meny där man väljer Windows XP eller Windows 98?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du letar i egenskaper i " Den Här Datorn" ska du kunna ställa in om listan för operativsystem ska visas eller inte. Innan XP bootar kommer en lista upp på operativsystem som finns på datorn.

 

I BIOS kan du ställa in, First Boot device, Second boot device...osv

Floppy ska vara på First Boot och HD:n på second. Min beskrivning kanske inte stämmer överens på din dator, då det skiljer sig från tillverkare till tillverkare.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den hittar inte Windows 98 fast jag har det på datorn. Det står bara Microsoft Windows XP Professional på systemegenskaper/start och återställning/standardoperativsystem. Kommer ingen meny när datorn startas fast visa listan över operativsystem är i kryssat. Hittar ingen boot fil som heter boot.ini på Windows XP. Hur gör man då? Går inte Windows 98 att starta längre? Är det lugnt att ta bort Windows 98 isåfall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nisse, högerklicka på My computer - properties/egenskaper - klicka på fliken Advanced - klicka på knappen Settings finns i fältet Startup and Recovery.

Där finns en drop-down meny... vad listas i den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomen Nisse...

Det är inte så att du lät Windows XP göra om din bootpartition till NTFS möjligen??

Win9X/Me kan inte arbeta på NTFS-partitioner (utan hjälpprogram) - så isf har du inget Win98 längre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...