Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Segt Bredband


Tompa9

Rekommendera Poster

Jag har precis skaffat fast uppkoppling hos Bonet men jag tycker det går trögt (ibland).När jag är uppkopplad mot en spelserver går det trögt och jag har dålig ping.När jag laddar ner något från Direct Connect eller Morpheus går det aldrig över 100kb/s. Ska det vara så? Vist går det fortare, men 2,5mb till dartorn! aldrig ens 1/4 av farten kommer jag upp till.Link speed går bara sätta på Automode anars funkar det ej.Vad göra?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-11-23 10:52:15 av Tompa9 ]

[inlägget ändrat 2001-11-23 10:53:43 av Tompa9 ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, hastigheten är ju beroende av hur andra sidan ser ut oxå. Vad får du för hastigheter om du t.ex. hämtar en eller två filer från sunets ftp arkiv?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja.. Det det börjar på 180kb/s och segnar ner till ca 130

Jag ska också medela att jag har winME och zonealarm brandvägg.

 

Tomas

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tompa9 när det gäller ISP företagens garantier angående bandbredd så kan de bara garantera den från din dator till den knutpunkt de har hos sig som leder dig ut på Internet. När du laddar ner ifrån Internet så beror fastigheten på rad faktorer, hur hög belastning är det mot den dator som du laddar ner ifrån, hur stor bandbredd har den datorn ut mot Internet och vilken väg skickas den data som laddar ner.

 

Konsekvensen av detta är ju tyvärr att det inte går snabbare än vad den långsammaste delen i kedjan tillåter.

 

Har själv BoNet som ISP och kommer upp i utlovade 312 KB/s allsom som oftast.

 

ProfBaltazar

"To be or not to be ..."

 

[Rättade stav fel :-)]

[inlägget ändrat 2001-11-23 15:04:59 av ProfBaltazar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men asså tompa, har du prövat att ladda ner från 5 olika värdar samtidigt med exempelvis DC? Saken är juh som alla andra här säger, din ände är förmodligen inte flaskhalsen.

 

Det spelar juh ingen roll om vi har en femfilig motorväg i etuna om den en mil utanför har en sektion som består av halvfilig grusväg ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag är pettig men om du inte ens vet hur fort det skall gå, hur f-n kan du klaga på hastigheten då.

 

Ska det vara så? Vist går det fortare, men 2,5mb till dartorn! aldrig ens 1/4 av farten kommer jag upp till

 

Det det börjar på 180kb/s och segnar ner till ca 130

 

130 * 4 = 520 kbps

2.5 mbps = 312 kbps

 

om du skulle få 312 kbps skall du vara fan så lycklig, själv sitter jag med BBB inte klara jag av att ladda ner med några 10mbps inte, skall vara glad om det ligger runt 200kbps.

 

- Magnus

----------------------------------------

http://www.divxsubtitles.net

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Magnus, va? inte mer än 200kbps skumt, jag har varit uppe i 1MB/s mellan BBB och studentnät båda två 10mbit anslutningar... normalt på BBB får jag 700-800kbps..

 

mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vore det om ni använde de olika begreppen i denna tråden på ett konsekvent sätt. Ni använder lilla b att betyda både bit och byte. Det gense sättet är ju b=bit och B=Byte och det ju en väldig skillnad däremallan.

 

Och ska man omvandla däremellan så är 1 Byte= 8 bit. Så då blir 130 KB/s = (130*8) 1040 Kb/s = ca 1 Mb/s.

 

Så enligt detta har du Tompa9 haft en nedladdningshastighet som pendlat mellan 1.4 Mb/s och ca 1 Mb/s. :)

 

ProfBaltazar

"To be or not to be ..."

 

[inlägget ändrat 2001-11-23 15:02:25 av ProfBaltazar]

[inlägget ändrat 2001-11-23 15:02:53 av ProfBaltazar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det blev lite fel där med kbps och KB/s fast det flesta förstod nog vad jag menade förutom att jag fick 2.5mbps till 312 kbps..

 

jag är lite imponerad själv där faktiskt:

2.5 mbps = 312 KB/s skall det ju vara och givetviss skall det vara 130*4 = 520 KB/s = 4.1 mbps

 

Till Stoffe-2k:

Visst om jag tankar från någon inom BBBs nät eller mot sunets så går det fort, men igenomsnitt mot övriga webben så är jag glad om det ligger på 200 KB/s eller mer...

 

----------------------------------------

http://www.divxsubtitles.net

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era kommentarer. Förlåt att jag inte är så haj på det här men enligt Bonets info blad så ska en realistisk filhämtning ligga på ca 270kbyte/s (ska jag då vara nöjd med hälften?)och varför har jag dålig ping emot olika spel servar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men igenomsnitt mot övriga webben så är jag glad om det ligger på 200 KB/s eller mer...

 

Tja jag brukar ligga snudd på en bit över 1MB/s utan problem, men självklart inte med en överföring mot samma server då - utan typ ett antal olika nerladdningar parallellt. Vilket är den enorma fördelen med BBB ;)

 

(Och att 200KB/s eller mer INTE är LITE på dagens internet, tvärtom ;p - fast i magnus två inlägg så var det först 200kbps å sedan 200KB/s - what's up? ;)

 

[inlägget ändrat 2001-11-23 17:59:14 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hämta en fil från ftp.sunet.se

 

om du inte kommer upp i den utlovade hastigheten så kan du säkert klaga hos BoNet, det kommer dock inte göra någon skillnad eftersom BoNet kör på telias nät och telia skiter fullständigt i dig och alla andra som har surfar, bara de lyckas sälja sitt skit ADSL-abonnemang för hutlösapriser så är de nöjda.

 

Dålig ping kan bero på allt möjligt, ett tag hade jag asdålig ping och det berode på en router i sunetsnät som var tråkigt överbelastad, fram till router gick det bra sedan tog det stop. Tyvärr lär vi nog få leva med det ett tag till eftersom fler och fler kopplar upp sig!!

 

- Magnus

----------------------------------------

http://www.divxsubtitles.net

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och varför har jag dålig ping emot olika spel servar?

 

Välj bättre och närmre servrar, finns säkert inom ditt eget nät i närheten.

 

--

/Weyland/FFX/dsekt/FLT

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...