Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tutorial Web-Services


Rikard Nilsson

Rekommendera Poster

Rikard Nilsson

Tja, jag letar efter nån slags färdig tutorial om hur man kompilerar och installerar följande:

Apache

OpenSSL

mod_ssl

mod_perl

mod_php4

Php4

Mysql

(Proftpd)

 

Det jag är ute efter;

Steg-för-steg "Så här skriver du" tutorial för att installera dom i rätt ordning, och ev eftra detaljer och funktioner som skall/bör sättas på/stängas av.

 

Konfigurering av mysql, apache, (php) så att varje användare bara "ser" sina egna databaser, samt konfigurering av apache så att istället för att www.host.com/~user man får www.host.com/user

Samt sätta upp en extra vhost (som man senare kan kopiera ifrån) och att den läser ~user/user request från <home-dir>/public_html/

samt att man skall installera i --prefix=/annat/dir

 

Sedan bör proftpd confas så att varje user hamnar i sitt "root" home-dir, och inte kan gå ur det.

 

Det gör inget om det går att göra samma sak med sshd'n, "låsa" users till <home-dir>/user så att dom inte kan browsa ut från sitt home-dir.

 

Det skall EJ vara public ftp på maskinen i default configuration.

----------

Jag vet att det finns halv-hjärtad doc med i php, apache, mod_perl och mod_php, men ingen av de gånger jag försökt så har det funkat efteråt, och det har slutat med att jag fått komiplera igen och igen.

 

Om nån har detta, å vill dela med sig, kanon...

Då slipper jag skriva allt från scratch.

 

Muchos Gracias eller nåt liknande.

//R.

 

[inlägget ändrat 2001-11-22 16:59:06 av Rikard Nilsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Nilsson

Har kollat i den som följer med redan, och de är något knapphändiga.

 

Men jag har redan börjat författa en egen how-to som passa till mitt system.

 

Tack i all afall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en bok om PHP som jag lånade på bibblan för ett halvår sedan. Kommer inte ihåg vad den hette; men där beskrev dom hur man installerade Apache, MySQL och PHP.

 

Antagligen bättre än Datatidning...

 

Jens Rantil

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Patrich Björklund

Jag såg en formidabel sådan steg för steg i manualen för php (??). Den går att ladda ner från http://www.php.net och är på smaskiga 1886 sidor (pdf ver).

 

ALLT står där om php/MySql/Apache installation....tror jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...