Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var ska jag posta mina musikfrågor?


JANspeed

Rekommendera Poster

Har några frågor om wav-ljud och annat som handlar om musik. I vilket forum är det tänkt att jag ska posta dem?

 

Jag såg att det fanns ett för datorgrafik, men det finns inget motsvarande för datormusik?

 

Nu får ni ta er i kragen och fixa ett sånt forum Eforum, så att jag kan ställa mina frågor på rätt ställe. :)

 

//JANspeed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det finns ett forum för multimedia under "Spel och underhållning". Låter som ett lämpligt ställe att posta dylika frågor eller..... ;)

 

MVH// Andersson

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ljudkort" är väl heller inte helt opassande...

 

 

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

IBM 60GXP 40 gig - ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum - Samsung SyncMaster 755df (17")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med! För grafik finnd det redan tre forum. "Grafikkort", "Datorgrafik" och "Grafik och bildbehandling". De senare två borde förresten kunna slås ihop till ett. Följdaktligen borde det finnas ett forum som heter t.ex. "Ljud och musikproduktion" eller nåt i den stilen. "Ljudkort" är ett forum för hårdvaran. Det behövs ett forum även för programvaran.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ljudkort" är ett forum för hårdvaran. Det behövs ett forum även för programvaran.

 

Precis...

 

Nu får ni på Eforum se till att knacka ihop ett forum till...

 

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

IBM 60GXP 40 gig - ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum - Samsung SyncMaster 755df (17")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett forum för multimedia under "Spel och underhållning". Låter som ett lämpligt ställe att posta dylika frågor eller..... ;)

Nä, jag tycker det låter lite oseriöst. Musikkunnigt folk som kommer till Eforum kommer knappast associera till sequencerprogram och dylikt med en titel som "Spel och underhållning". Om du nu tycker att musikproduktion passar in här, varför passar i så fall inte datorgrafik under den här rubriken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Musikkunnigt folk som kommer till Eforum kommer knappast associera till sequencerprogram och dylikt med en titel som "Spel och underhållning".

 

Håller fullständigt med Daniel och Eminos(och JANspeed såklart, sorry); musikproduktion, vare sig för hobby eller semiprobruk kan knappast associeras med att få igång lite splatterljud till Quake ie "Spel och underhållning"/"ljudkort". Om inte VI ska få ha ett musikforum tycker jag att idg gott kan radera "formgivning och grafik" omedelbart; vafan, det finns juh paint i Windows, borde väl räcka för alla grafiker ???

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

[inlägget ändrat 2001-11-22 10:53:37 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bara ett förslag på ställe att posta frågorna, men jag vet att en del musiker vill bli betraktade som mer seriösa än andra.... så kanske vi får skapa två forum: ett för de seriösa och ett för de som vill syssla med underhållning....;)

 

MVH// Andersson

 

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bara ett förslag på ställe att posta frågorna, men jag vet att en del musiker vill bli betraktade som mer seriösa än andra.... så kanske vi får skapa två forum: ett för de seriösa och ett för de som vill syssla med underhållning....;)

 

Du missförstår juh allting, är det med flit eller ? :-P Saken har ingenting med seriositet att göra, musiker har bannemig rätt att vara hur oseriösa dom vill... nej, det handlar om att man använder mer specifika verktyg för musikskapande än "enhetshanteraren". Men som sagt, stryk alla forum som behandlar Quark eller Photoshop så är jag nöjd ;-)

 

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

[inlägget ändrat 2001-11-22 11:12:49 av PaleRider]

[inlägget ändrat 2001-11-22 11:14:39 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missförstår juh allting, är det med flit eller ?

 

Ja, det var med flit ;-P.

Du och andra har helt rätt i att det kan behövas ett forum för de som använder datorn för att skapa musik.

Jag bara gav ett förslag till frågeställaren om vilket forum som kunde användas, men jag drar tillbaka det och sällar mig till er på barrikaderna, knyter näven och kräver ett forum för oss musikskapare.

 

(Du har själv gett mig råd om musikprogram tidigare i E-forum och det uppskattar jag... vänner igen...?;))

 

MVH// Andersson

 

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

[inlägget ändrat 2001-11-22 11:29:29 av Andersson_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har själv gett mig råd om musikprogram tidigare i E-forum och det uppskattar jag... vänner igen...?;))

 

Självklart :-) Datorkrig är datorkrig men det här med ett datormusikforum är way serious business(kolla bara på den svenska musikexporten). Visst ska vi ha ett sånt forum, det var faktiskt därför jag öht skaffade en PC från första början; jag hade tröttnat totalt på att leka med bara en simpel portastudio och sequencing på Amigan.

 

Själv gjorde jag juh då en gång i tiden misstaget att hoppa på en personalköpsdator som inte var någon glädjespridare prestandamässigt. Kanske kan ett dylikt forum bidra till att framtida aspiranter som ska skapa hobbymusik, som blir till brottarhits(?), får börja sin karriär med mer kompetent och stabilt fungerande utrustning(och optimal mjukvara förstås). Dessutom till ett optimalt pris ? Djungeltrumman rules, you know :-)

 

DATORMUSIKFORUM NU !

 

[inlägget ändrat 2001-11-22 13:16:50 av PaleRider]

[inlägget ändrat 2001-11-22 13:21:34 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I brist på ett Datormusikforum så kan vi ju forsätta den här tråden... tillslut kanske IDG tvingas krypa till korset...;)

 

Vad anser du vara ett optimalt nybörjarkit, hård och mjukvarumässigt, för att påbörja sin karriär mot hitlistorna (förutom ett visst mått av musikalitet och inspiration)?

 

MVH// Andersson

 

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I brist på ett Datormusikforum så kan vi ju forsätta den här tråden... tillslut kanske IDG tvingas krypa till korset...;)

 

Simon ?

 

Vad anser du vara ett optimalt nybörjarkit, hård och mjukvarumässigt, för att påbörja sin karriär mot hitlistorna (förutom ett visst mått av musikalitet och inspiration)?

 

Tja, det blir juh inte lätt, men just nu ? Får se...

 

Hårdvara:

 

MSI KT7 Pro 2 ev. m. raid för fler HDD

(med 2xUSB 2.0 + 4xUSB 1.0 - perfekt för periferiutrustning)= 1800-1900kr

 

Athlon XP såklart, priserna svajar juh vilt men upp till 1600+ är dom riktigt billiga = 1900-2100kr + fläkt 300kr

 

minst 512MB DDR SDRAM PC2100 cas 2 = 1200-1500kr(dom priserna svajar om möjligt mer)

 

Western Digital 80GB 7200rpm IDE = 2.500kr

 

Soundblaster Audigy Ex = 2500-3000kr

 

Grafikkort = valfritt efter behov = 1000-5000kr

 

300W miditower = 1000kr

 

DVD Rom(any) = 600kr

 

LG CD brännare = 1200kr

 

Microsoft Wireless Keyboard/Intellimouse = 1000kr

 

19" skärm ie LG Flattron = 4-5000kr

 

"Hemmamixer ie Behringer" = 1000-2000kr

 

Billig Mikrofon = 2000kr

 

Hörlurar Sony slutna = 2000kr

 

MIDI keyboard = 1000-2000kr

 

Aktiva monitorhögtalare(ej datorhögtalare) ie Yamaha = ca.5000kr

 

Nätverkskort/modem = 3-500kr

 

Mjukvara:

 

Microsoft Windows XP HE uppgr. = 1200kr

 

Cubasis VST = 0kr(ingår i Audigy EX)

 

Waveeditor = 0kr(ingår i Audigy EX)

 

MP3KIT = 0KR(INGÅR I aUDIGY ex)

 

Summa:

 

varierar från ca. 28.000kr till uppåt 40.000kr(man förstår varför butiker gillar att sätta ihop datorpaket, finns många kryphål att gömma marginalerna i), men då ingår juh skärm _och_ framförallt det viktigaste; monitorhögtalare, mikrofon, midikeyboard och hörlurar - vilket inte är datorprylar men utan vilka det blir svårt att skapa musik ;-) Stryker vi dom, om vi redan har såna, kan vi juh dra av 12-13000kr på en gång(det är nämligen dyra prylar som inte bör kompromissas för mycket med) och hamnar från 15.000-25.000 kr istället. Sen kan man förstås välja budget av allting och komma ner mycket lägre i pris...

 

Mjukvarorna däremot blir riktigt billiga bundlade med Audigy EX(vilket styrker prisvärdheten i det kortet), men där kan man lägga ut hur mycket som helst vad det lider, beroende på önskvärd funktionalitet...

 

Lite att bita i, trasa sönder och lustmörda detta är ni snälla :-)

 

 

 

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Inte lustmörda... bara bocka och buga (och poängsätta).

 

Andersson

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tänkte att jag skulle posta lite för att stödja den här aktionen som jag förvånande nog tycks ha satt igång. :)

 

GE OSS ETT FORUM! GE OSS ETT FORUM!

HEJA! HEJA!

 

Tänkte även passa på att tipsa om FruityLoops 3 som jag precis har upptäckt (men som säkert alla andra vetat om länge). Jag upptäcker fortfarande nya effekter, finesser och funktioner varje dag och det verkar väldigt lovande. Programmet är väl värt att slänga en blänga på.

 

/JANspeed

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte även passa på att tipsa om FruityLoops 3 som jag precis har upptäckt (men som säkert alla andra vetat om länge).

 

Hmm,har vetat om det, men inte hunnit testa. Alltid kul med en rekommendation, får man kanske * ur vagnen ;-)

 

BTW, jag har _en_hel_del_ att upptäcka, inte minst prestandamässigt, eftersom jag nyligen knåpat ihop en ny dator. Just nu är det mesta spännande :-)

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Fortfarande inget forum?! Börjar bli en smula otålig nu. Kan vi åtminstone få veta om det är på gång eller om förslaget ratades??? Jag tycker att ett forum för datormusik har en ganska självklar plats här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Simon Johansson

 

Sluta nu. Och så går ni in i ert nyskapade forum. :) Datormusik heter det.

 

/s

 

========================================

Simon Johansson

Redaktör för Eforum

Simon.Johansson@idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...