Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Exchange 5.5 Hjälp??


Gatzon

Rekommendera Poster

Har en Exchange server 5.5 på NT4 server. Har använt oss av pop3/smtp och skall nu gå över till att änvända oss av exchangetjänsten så vi får gemensam adressbok/kalender ..osv.

 

Men när jag ställt in exchange tjänsten så kan jag ta emot mail utefrån och innefrån men kan inte skicka utanför domänen.

 

Använder sig Exchange-tjänsten sig av "Internet Mail Services"??

Vi har en inställning under Internet Mail Services->Connection som heter "forward all messege to host" där värdet är "mail.x.com" som är vår uppdragsgivares mailserver. Detta fungerar fel fritt när vi kör internet e-post

Sitter i ett annat företags wan

 

 

Felmeddelandet som jag fick när jag mailade utanför domänen är som följer:

 

"Meddelandet nådde inte alla mottagare:

 

Ämne:

Skickat: 2001-11-21 15:26

 

Följande mottagare kunde inte nås:

 

'xxxxx@hotmail.com' den 2001-11-21 15:26

Mottagarens namn känns inte igen

MSEXCH:MSExchangeMTA:XXX.com:XXXNAMN_PÅ_MAILSERVER"

Har bytt ut mailadress, mail server namn osv mot XXXXX

 

Någon som vet vad jag skall titta/ändra på...

 

Tacksam för svar

 

PS. Kan tillägga att jag är Rookie på Exchange som försöker klättra uppåt ;)

 

[inlägget ändrat 2001-11-21 15:32:55 av Gatzon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja, du måste använda IMS för att Exchange skall kunna kommunicera externt. MTA används för intern kommunikation mellan olika exchangeservrar. Inställningen i "forward messagens to host" verkar vara riktig.

 

Kolla först under fliken Address space att du har satt upp "Address" = *.

 

Sedan måste du välja en connector scope eller liknande. Det torde stp "this organisation" eller this site" Jag kommer inte ihåg vad du kan välja för alternativ i Exchange 5.5. Kör bara Excange2K just nu och det skiljer sig lite. Det torde inte spela någon roll vilken du väljer i ditt fall - men ta organisation.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Micke..håller med dig med nästan allt du skriver, förutom "forward messages to host", vilket jag tror är boven i dramat.

 

Min erfarenhet säger mig att Gatzon bör ändra i IMC´n till att använda DNS i stället.

 

\Martina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja, det är möjligt att "forward..." är ett möjligt fel. Men om jag inte missminner mig så kan en felkonfigurerat adress space ge liknande problem. Mwen det är omöjligt att veta förrän Gatzon ger lite besked i frågan. Dessutom förutsätter ju inställningen DNS att hans ISP har satt upp en MX-record. Och det är inte alls säkert.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en fråga..

Martina, vad menar du med IMC, Är det samma som IMS??

 

Jag tittar i adress space och ser under fliken "general" så står min email domännamn XX.com och i cost står det 1.

 

Under andra fliken "restrictions" så står mitt scope på Organisation. under sista fliken "routing address" så är det tomt på både "Type och "Adress" Skall det stå adressen till domänen som vi kör forward mot (YY.com) där ?? Och vad skall det stå på type?

 

Hur kommer det sig att det fungerar när man kör internet E-post och inte Exchange tjänsten, man använder väl samma tjänst för att leverera mailen (SMTP) eller är jag ute helt fel??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Gazton!

 

Jag brukar kalla tjänsten IMS för IMC (Internet Mail Connector), så visst är det samma sak.

 

Gällande dina andra frågor, har Micke tex redan talat om hur det skall stå i Adress Space (ta bort din domän och skriv istället en * ), annars ser det bra ut.

 

När ni körde Pop3/SMTP....angav ni smtp-adressen mail.x.com på klienterna då, eller adressen till Exchange Servern?? Någonting säger mig att ni angav mail.x.com och att klienterna då använde sig av DNS för att mailen skulle "hitta rätt". Tänk på att det nu är servern som skall hitta rätt (till hotmail.com tex).

 

Om du vill göra det enkelt för dig, ta bort den IMS som du har i dag och skapa sedan en ny. De inställningar som görs med guiden, bör fungerar för dig utan modifikationer.

 

I Exchange 5.5 används även MTA för att skicka externa mail. "Ren" SMTP funktion

får man inte förrän man börjar köra E2K.

 

Lycka Till!

 

\Martina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. Upptäckte en sak.

Får det att fungera på Outlook 98 men inte på 97:an. Någon Patch man måste installera?? Ideer?

 

MVH Gatzon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Det var länge sen jag använde OL97, men jag har för mig att man måste välja att installera stödet för Exchange (mao kör man en typiskt installation fungerar det inte). Tror att inställningen fanns under "Word" helt ologiskt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...