Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

högupplöst skärmdump


janne.kemi

Rekommendera Poster

om jag vill ta en riktigt högupplöst skärmdump går det? eller skärmen har ju bara en upplösning på 72 dpi då är det kanske det inte går att ta skärmdumpar i 300 dpi (om man ska trycka nåt på papper). eller ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Vad jag förstår blir skärmdumpen i samma upplösning som bildskärmen.

 

Dvs. 1024x768 om man nu har den upplösningen inställd.

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Wahlgren

Oj...

 

<Note to self>: Reload page before you answer any questions...</Note to self>

 

 

**********

Om spelvåld påverkar unga, hur skulle pakmangenerationen se ut idag?

 

[inlägget ändrat 2001-11-21 12:28:43 av Aridhol]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

72pixlar/tum blir den, ja!

Vill du ha en högre upplösning, dvs lägga dit kanske 144 punkter på varje tum så.. ja, det går ju inte att trolla

så det Photoshop gör bäst av alla program är att det försöker trolla dit genom att se vad för slags pixlar det finns nu och lägga dit mellanpixlar som smälter in hyfsat. 10-15% kan du förstora utan allt för stor kvalitétsförsämring men gör du mer räcker inte trollstaven till!

 

 

Nanebôbben!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju först t.ex. dubblera storleken på bilden (200% eller 300% t.ex.) utan interpolering först. Då blir inte biden "suddig". Bilden förlorar alltså ingen information om du dubblar bilden. 200%: en pixel blir 4, 300%: 1 pixel blir 9, osv.. Sedan kan du ju göra ytterligare en finjustering (om ändringen understiger 100%) i storlek om det behövs - den här gången med interpolering. Men för vanlig kantig datorgrafik skulle jag försöka undvika interpolering. Det blir inte snyggt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta dumpen i så hög skärmupplösning som möjligt, skala om gränssnittet om det blir för litet innan du tar dumpen, beroende på vad du är ute efter.

 

Sedan så ökar du dpin i photoshop till det du behöver och ser hur stor bild du kan få ut helt enkelt..

 

Vad ska du trycka? 300dpi låter mycket...

 

--

/Weyland/FFX/dsekt/FLT

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja .,. tack för tips men jag fixade det genom att göra en kopia av en browser i illustrator. la in högupplösta symboler och bilder på saker som brukar finnas i huvudet på en browser. Sen kunde jag bara fylla i vad som finns i själva "sidan" i illustrations programet oxå .,. och föra in de foton som finns på sidan från grund materialet i stället.

 

Arbetar med ett projekt som ska tryckas på papper men som behöver snygga skärmdumpar.

 

det tog en massa tid att göra en browser i illustrator, men hey! nu har jag ju det till nästa gång!

 

/ j

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*respekt*

 

--

/Weyland/FFX/dsekt/FLT

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...