Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Finns det hjälp att få


Tomas A

Rekommendera Poster

Hej

jag har en IBM 75 GXP 46 Gb hårddisk som jag nu inte komer in i. Dator vill inte ens känna av hårddisken och jag får ett "chippande" ljud ur hårddisken när jag sätter igång datorn. Låter som om läshuvudet ligger och går mot ändläget.

Jag vet at IBAS toligen kan ta ur diskskivorna och läsa av dem - men jag har inte de 10-15.000 det skulle kosta. Finns det någon i forumet som har ett förslag eller kan hjälpa mig?

 

Hälsningar

Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. kanske dags för den berömda knocken? (Ta disken och däng den halvförsiktigt i _sidan med något hårt) ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Huga!, det gick ju kalla kårar längs ryggen när man lyssnade på dom! :P

Usch!!!

 

Hur lång livstid borde en HD ha eg.?

 

Min äldsta HD i datorn nu är en 13GB ATA66 som nu snurrat nästan i 2år (Seagate).. Börjar den närma sig riskzonen?.

HDn är lika tyst som vanligt. men den startar lite långsammare känns det som (tar cirka 2 sek innan den varvat upp).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja inte var det direkt musik som man kunde höra på. Men min låter mer. Trots "knockning" mot fast föremål.

Tror jag får ge upp (där gick min musik-mp3 lista åt skogen med ca 4.500 låtar vara mycket äldre och svårt att få fatt på) Huu och inte blir det en IBM 75 till!

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lång livstid borde en HD ha eg.?

4 år brukar sägas vara max. Har jag hört. Sen byter man antingen det behövs eller inte. Om vi pratar om en kritisk miljö naturligtvis.

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inte om detta har med XP att göra, men min Fujutsi 30 GB crashade på samma sätt som din verkar ha gjort när jag installerade XP ...

 

Sitter på en "backup" 8 GB just nu till det klirrar tillräckligt i kassan ..

 

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inte om detta har med XP att göra, men min Fujutsi 30 GB crashade på samma sätt som din verkar ha gjort när jag installerade XP ...

 

Det har inget med XP att göra, jag lovar dyrt och heligt, jag har nämligen installerat närmare 20 olika builds av Whistler/XP på min Maxtor disk(och Win Me/Win2k före det), innan jag nu har stannat vid den färdiga verran av XP(för ett litet tag). Disken snurrar bättre än någonsin...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Stenström

Hårddiskar är färskvara. Man kan visserligen ha en hårddisk i väldigt många år. Men för känslig information, databaser etc. rekommenderas man att inte behålla den mer än tre år.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...