Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Funkar Windows XP och Windows 98 tillsammans?


Nisse

Rekommendera Poster

Kan Windows XP och Windows 98 vara på samma dator? Vill gärna ha Windows 98 på datorn. Eftersom inte alla spel funkar på Windows XP.

Dom flesta spel går väl på Windows 98 bara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta spel bör nog funka i XP. Hittills har inte jag haft några problem.

Exempel på spel som jag kört:

Age of Empires.

Max Payne

Flashpoint

Ghost recon

Swat 3

Starcraft

Red alert

Halflife

Im going in

Colin Mcrae 2

Civilization

Starlancer

MS Flight simulator

plus andra som jag inte kommer på nu.

 

Har dock inte provat gamla dosspel typ: doom, heretic, duke nukem i xp, men xp ska kunna emulera Win 9x 2k.

 

Win 98 kan vara på samma dator ifall du ändå väljer det allternativet. Men min erfarenhet är att 98:an bör installeras först, annars skriver 98:ns installationen över multibooten.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har win xp och win 98 på c:. Kommer inte åt win 98 eftersom win xp startar hela tiden. Har provat använda boot diskett för att starta win 98. Det går inte. Hur kommer jag in på win 98? Är det omöjligt att starta win 98 om win xp är på c: också? Hur gör man boot disk på win xp?

 

[inlägget ändrat 2001-11-20 10:57:23 av Nisse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta XP och sen ställer du om tiden som du har i XP´s Boot.ini

 

 

//Depto

_____________________________________________

Alla klagar över sitt dåliga minne, men ingen över sitt dåliga förstånd. .

La Rochefoucauld

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör nog inte ha både 98 och XP på samma partition, och i om så är fallet bör 98 vara installerat först (det beror lite på vilken typ av installation av XP som du gjorde). Då skapar XP en boot-meny (om en sådan finns så kolla filen boot.ini, som Depto skrev) som låter dig välja OS vid uppstarten.

Du kan prova med att starta upp XP och sedan försöka lägga till 98 i en bootmeny, eller iaf. kolla hur bootmenyn ser ut. Men om du har haft 98 installerat på C och sedan även installerat XP på C är chansen rätt stor att din 98 har fått vika hädan...

 

Tror inte att du har ngn nytta av XPs bootdiskar i detta fall, men som tidigare skrivit så går det utmärkt att boota från CDn.

 

/haxxe

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...