Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IRQ


Avicii

Rekommendera Poster

Jag vill byta IRQ-adress för mitt ljudkort. Nu är adressen IRQ 9, som kortet delar. Men ljudkort ska ligga på IRQ 5 har jag lärt mig. Men det är gråat då jag tittar under fliken Resurser, så jag kan inte ändra där. Använd automatiska inställningar är ibockat. Det är just denna bock jag vill ta bort och sedan Ändra inställning.

Anledningen är att jag har problem med mitt ljudkort, ibland ljud ibland inte ljud.

SoundBlaster Live! Value, XP pro, PIII 933, 512RAM, 20Gb. BIOS är uppdaterat i okt.

 

 

 

Voodoo chile (slight return)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgradera drivrutinerna till senast publicerade för SBlive!, de kom för några dagar sedan och löser en hel del problem.

 

Att du inte kan byta IRQ är helt normalt och är inget som kommer att lösa några problem heller - eftersom det är Windows virtuella tilldelning som du ser, inte den faktiskt IRQ-utdelningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag hämta drivrutinerna själv från Creative? Eller ska jag låta Windows Update söka och hämta?

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Update söker väl än så länge bara efter uppdateringar hos MS så du får nog snällt gå till creative.com och hämta dem själv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Jag har laddat ner dom till min hd och ska nu installera.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okänd fil för Windows. Öppnas med vad?

Ja det är vad mitt XP pro säger.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Döp om den till .zip

 

(Windows filtypshantering, jag säger då det, hoho)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Filen kan inte öppnas om inte Windows känner till vilket program som skapade filen. En automatisk sökning på Internet kan göras, eller så kan du välja själv i en lista över på program på din dator." Och då får jag välja ett av alternativen.

Ja det är vad Windows meddelar mig.

Försökte döpa om till .zip och öppna med WinZip. Lyckades inte. Nu börjar det närma sig överkurs för mig. Men jag är redo att försöka lite mer.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gick det bättre (fast den förra nedladdningen var lika stor).

Men vilken fil skall jag öppna med? Det är tror jag 19 filer i WinZip.

Kvällen är lång, så jag hoppas du har tålamod besvara mina i dina ögon enkla frågor.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, du menar så..

 

..packa upp filerna i en mapp.

 

Sedan går du till kontrollpanelen, sounds and audio devices eller vad det heter. Under fliken Hardware markerar du "Creative SB Live! (WDM)" och trycker properties..

 

..i den nya rutan väljer du fliken Driver, sedan Update Driver... välj nu "Install from a list or specific location (Advanced)", Next, sedan "Don't search...", Next.. tryck "have disk", Browse och välj den mappen du packade upp filerna i. Tryck ok osv..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har följt ditt pedagogiska sätt. Enkelt att installera efter det. MEN problemet kvarstår. Inget ljud efter omstart. Tidigare idag gjorde jag som Johan Ax skrev och tog hem XPdrivrutinerna från Creative. Men det hjälpte inte heller.

Nu ser jag bara en lösning: Nytt ljudkort.

 

10 min senare efter omstart. Det fungerar (Men så här har det varit sedan 25 okt. Ibland och ibland inte)

 

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

[inlägget ändrat 2001-11-18 20:29:44 av maxi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 min senare efter omstart. Det fungerar (Men så här har det varit sedan 25 okt. Ibland och ibland inte)

 

Nu orkar jag inte gräva i tråden men; har du även ett integrerat ljudkort på moderkortet ? Om du har det, stäng isåfall genast av det i ditt BIOS(disable onboard sound) - det gör saker mycket lättare för Windows när det gäller att välja "default" ljud ;-)

 

Det ovan vore juh en väl enkel lösning, hoppas att det är på det viset annars ser det tuffare ut att lösa. Mitt eget SB Live! lever dock i högönsklig välmåga under XP(jo, jag såg också dom purfärska uppdaterade XP drivrutinerna från Creative på någon hårdvarusite i förrgår, laddade ner dom men tänker inte använda dom just nu eftersom allt fungerar. Förväntar mig dessvärre inget demonstöd för SB Live! från Creative framöver, eftersom dom nu vill pusha Audigy)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tor-Björn Wiktorsson

Just så ska de va.. inga uppdateringar så länge det funkar bra :)

 

Med vissa förbihåll så klart..

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm.. om du vill kan du juh prova att avinstallera ACPI-stödet så du kan sätta en egen virtIRQ för ljudkortet.

 

Observera att du tappar en del finesser samt att operationen inte är reversibel utan en ominstallation av XP/W2k.

 

"Uninstall ACPI" torde vara söktermerna som fixar en beskrivning åt dig. I korta drag går du in i enhetshanteraren, under Computer - och dubbelklickar "ACPI bla bla" och uppgraderar dess drivrutin till Microsoft | Standard PC istället...

 

Men som sagt, jag tvivlar på att det är en lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inget integrerat ljudkort.

Knock on wood...

Idag är andra dagen i följd det fungerar, efter dom senaste drivrutinerna (som jag inte ännu har hittat på Creatives sida). Fick dom av Weyland.

Vi kanske avslutar tråden därmed. Den har till en viss del spårat ur. Borde heta ljudkort nånting.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

[inlägget ändrat 2001-11-19 17:36:50 av maxi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...