Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn vill inte vakna!!?


Scourge

Rekommendera Poster

Jag har WinXP Pro, det är så att när jag försätter datorn i vänteläge går det inte att få den att vakna igen. Den svarar varken när jag rör med musen eller trycker på nån tangent, enda lösningen är reset knappen. Datorn använder sig av ACPI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova ta bort att den stänger av hårddiskarna vid sparläge. Räcker inte det kan du ta bort energisparläge, dvs att bara skärmsläckaren går i gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att den inte svarar alls, den gröna lampan blinkar varje gång den sätts i vänteläge och hårddisken stängs ner och processorfläkten stängs av vilket den ska göra. Och ska man gå ur vänteläge räcker det med att man flyttar på musen. Men sen jag installerade WinXP så kan man inte komma ut ur vänteläge.

 

[inlägget ändrat 2001-11-17 11:00:13 av Scourge]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet. Jag har haft samma problem med min maskin i andra win OS. Detta gör du alltså när du startat om maskinen. När väl datorns energispar fuktion gått i gång är det för sent, det är bara starta om datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Scourge!

 

Har den stöd för det här i Energisparfunktionerna? Jag menar så att inte WindowsXP ändrat något till standard, att det typ inte är standard i XP eller nåt.

 

Jag kan ha fel, men det var det första jag tänkte på när jag läste ditt inlägg.

 

--

/Stefan.E

 

En dator är en apparat som kan åstadkomma saker väldigt snabbt - som att göra dig ursinnig till exempel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den verkar ha stöd för energisparfunktioner. Om jag öppnar enhetshanteraren och kollar under Fliken eller Trädet "Datortyp" så står det inte Standard-PC utan ACPI

( Advanced Configuration and Power Interface ).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att uppgradera BIOS? Det är vanligt att BIOS-buggar ställer till problem med ACPI, uppgradering brukar ofta hjälpa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger nåt i det du säger om BIOS, När jag använde den version på BIOS:et som fanns när jag köpte datorn, installerade Win98 inte ACPI utan det fick jag göra själv,Men då hände det att datorn sluta fungera. När jag senare bytte till den senaste BIOS versionen fungerade ACPI korrekt. Men bytte tillbaka till den gamla versionen igen eftersom den nya buggade något. Så jag använder den gamla versionen nu i WinXP. Gigabyte ( som är tillverkaren av mitt moderkort ) har nu släppt en ny BIOS uppgradering som sägs vara bra. Den har också stöd för Coppermine Processorer!?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...