Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dualhead med DVI och GeForce?

NoiseKiller

Recommended Posts

Hjälp mig i denna djungel...

Har jag gett mig in på något som kommer sluta i misär, eller?

Jag är på jakt efter ett nytt grafikkort. Kriterierna är som följer: Dual Head, DVI-utgång (för TFT(?)) och GeForce2 (även här(?)).

Varför krånglar jag då till det så? Jo:

Dual Head vill jag ha för att både min ordinarie 17-tummare ska kunna visa samma skärmbild som TFT:n. (Direct display clone(?)).

DVI är väl namnet för digital utgång, dvs lämplig utgång till en TFT. (rätta mig om jag har fel).

GeForce. Ja de måste ju vara lite krut i skiten. :)

Har kikat runt lite och det jag hittat är först och främst Matrox-serien. Men de har ju varken GeForce eller DVI. :(

Multidirect har ett Daytona-kort med GeForce2 och DH. Dual Head mån tro?

Någon som känner till något mer märke som man kan leta efter?

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

Har jag gett mig in på något som kommer sluta i misär, eller?

Jag är på jakt efter ett nytt grafikkort. Kriterierna är som följer: Dual Head, DVI-utgång (för TFT(?)) och GeForce2 (även här(?)).

Hmm... det finns väl inte? Vill minnas att Dual-Head (som Nvidia kallar Twin-View) bara finns på MX-korten.

Från Firingsquad: "Nvidia has chosen to limit their Twin-View to the MX product lines."

Mitt tips är att du tittar lite på ATI Radeon 8500 eller 7500, där borde de funktioner du söker finnas. Korten har visserligen sedan de släpptes lidit av urusla drivrutiner, men nu har ATI börjat släppa betadrivrutiner som lär ha fixat de flesta problemen. Och på pappret är Radeon 8500 mer imponerande än GeForce3, det är bara drivrutinerna som ställt till det.

/Björn G

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

som Nvidia kallar Twin-View

Och du öppnar himlaportarna... Hade ingen aning om det. Nu finns det lite bättre urval. :)

Mitt tips är att du tittar lite på ATI Radeon 8500 eller 7500

Jag lägger mig gråtandes på knä och ber om nåd när jag frågar detta.

Vad är den egentliga skillnaden på korten? Ja jag vet att fråga säkert besvarats tidigare, men hur jag än söker så hittar jag inte tråden/trådarna) :)

Vad jag kan se är skillnaden att 7500 har DVI och 8500 har DVI-I. So whats the differense? 1200 spänn? :P

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

Och du öppnar himlaportarna... Hade ingen aning om det. Nu finns det lite bättre urval. :)

Hehe. Här är lite mer detaljer från Anandtech:

Like Matrox’s DualHead, the MX’s TwinView technology enables support for two displays with a single chip. The setup is a bit more flexible than DualHead because the GeForce2 MX supposedly has two integrated TMDS channels allowing for two digital flat panels to be driven off of a single GeForce2 MX chip. The rest of the configurations are as follows:

Two CRT monitors with the use of a second external RAMDAC

Two analog flat panels

One digital flat panel and one analog flat panel

One digital flat panel and one RGB monitor

One digital flat panel and one TV

One RGB monitor and one TV

One RGB monitor and one analog flat panel (with second RAMDAC)

One analog flat panel and one TV

Observera att inte alla MX-kort nödvändigtvis stödjer allt detta. Så vitt jag förstår är det många MX-kort som har TV-ut, men inte någon utgång för digital skärm (jag har inte kollat upp detta så noga, men jag är någorlunda säker på att det är så). Ett kort som jag vet har alla dessa funktioner är ASUS V7100 Deluxe Combo (http://www.asus.com/Products/Addon/Vga/agpv7100dc/index.html)

Vad är den egentliga skillnaden på korten?

Radeon 8500 är ett modernt kort med fullständigt DirectX 8.1-stöd och det nya R200-chipet. 7500 är däremot gamla original-Radeon som man piffat upp lite. Det är nog inget större fel på 7500, egentligen men jag har i alla fall lite svårt för att köpa prylar som nästan är omoderna från början...

/Björn G

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...