Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partition Magic 7


NoiseKiller

Rekommendera Poster

Sitter och sliter med Partition Magic för att ändra storlekarna på mina 2 partitioner. En C-disk på 3 Gb och resten åt program/filer (ca 17 Gb).

Men nu klagar XP förjämnan på att diskutrymmet börjar bli knapert. Bara mellan 400 och 800 Mb ledigt. Exakt vart alla Mb tagit vägen är jag osäker på men P M borde ju kunna hjälpa mig att utöka partitionen... Men inte då.

När jag försöker öka C ifrån 3 till 4 Gb får jag Error 1555. 'Internal file number does not match' (eller nåt sånt).

 

Någon med tidigare erfarenheter som vet vad jag gör för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt; om du börjar med att defragga din 17GB, sen skapar du en ny partition på "slutet" av den och flyttar över alla dina data dit. Sen tar du bort du "resterna" av din "gamla" 17GB partition. _Nu_har_du_fritt_utrymme_ :-) Defragga systempartitionen, sen kan du utöka den in i det nya fria utymmet till önskad storlek; lämpligt vore om du i det tidigare skedet lät det bli ca 3-4GB så att du kan svälla din systempartition till ex 6-7Gb(det behövs, tro mig, oavsett att Weyland gillar att ha pyttesmå systempartitioner) :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag gör ett försök. =)

 

Tackar för entusiasmen så länge och återkommer med poäng om datorn fortfarande fungerar när jag är klar. ;)

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BTW, glöm inte att du först måste frigöra utrymme på slutet genom att först minska din 17GB och att den nya partitionen måste vara en primär partition och inte en utökad, annars kan du inte ta bort resterna(f-n hinner inte med fullständiga svar på jobbet)

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Gjorde som du sa och det funkade väl ganska okej. Lite jobbigt bara att den sparade 50 Mb på den nya partitionen av någon halvirriterande anledning. :(

((F: 47 Mb))

 

Men men, nu svänger XP runt på ca 5 Gb istället vilket går något smidigare. :)

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men men, nu svänger XP runt på ca 5 Gb istället vilket går något smidigare. :)

 

Såbradå :-) Tack för poängen, har partitionerat en del(och fått gråa hår) eftersom jag "jämt" byter OS ;-) Använder mest DiskDrake från Mandrake Linux själv, känns faktiskt mer "foolproof" än PM om än inte lika "snyggt" gränssnitt...

 

Hehe, du kanske kan installera någon minivariant av Linux på F:\ ? =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...