Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

klusterfel


Datanörden

Rekommendera Poster

hej!

 

jag startade datorn förut en gång och då sökte den igenom nått extra grejs. då stod det att det var fel på några kluster. när jag kör scandisk från windows så sökte den igenom jätte snabbare. tog flera kluster itaget och när det var klart stod det bara att fel påträffades på disken och alla reparerades men inget om dom dära klustren. någon som vet vad det är?

 

mvh martin

 

jag har en ibm desktar 60 xp som så många har haft samma problem med samma modell som ibm har

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova köra scandisk från DOS. Starta datorn och vid uppstart tryck på F8 där kan du välja dos. Inne i DOS skriver du bara "scandisk".

Du kanske vill ta hem en testversion av Norton Utilitys och köra Norton Diskdoctor http://www.symantec.com jag tycker den är lite bättre än scandisk

----------------------------------------------------

Wizardry 8 demo just nu :-)

http://www.3dgamers.com/dl/games/wizardry8/Wiz8NetDemoEB.exe.html

----------------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack. ska köra det och se.

för jag såg ju att det var fel på det föut. så jag ska skicka in det till datorbutiken. men dom måste ju se att det är fel :) det kan ju inte bara lagas så där eller? :) det är väl fyskistkt då eller??

 

mvh martin och tack för svaret

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått det är det IBMs 75GXP serie (om mitt minne är rätt) som har problem. Det uppstår fel ibland tex kluser-fel på diskar. Scandisk eller Norton Diskdoctor kan rätta till sådanna fel (och rapporterar att disken är felfri när de är klara). Men om du har ständiga fel på din disk får du lämna in den på garantin.

----------------------------------------------------

Wizardry 8 demo just nu :-)

http://www.3dgamers.com/dl/games/wizardry8/Wiz8NetDemoEB.exe.html

----------------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu måste jag fråga alla en sak! Jag körde scandisk från dos när jag startade om datorn en gång förut. Då såg för det var olika märkningar på några brikor i ett mönster eller vad man ska säga, 2 av dom brikorna var märkta med nått B och på beskrivningen stod det att det var fel på kluster. När det var klart så stod det att det var fel på några kluster och att scandisk har flyttat så att dom inte används. Så då skaffade jag fraklapp och allt för att skicka in hårddisken (ibm deskstar 60xp 40 gb). Men så skulle jag köra det igen. Och när den sökte igenom alla klustren så stod det att det inte var fel på några kluster, men jag såg att dom där märkningarna var kvar. Betyder det att det fortfarande är kluster som är sönder men att scandisk sökte igenom dom första gången och flyttade dom så att dom inte längre registreras som fel när man kör den senare?

 

Jag skulle vara evigt tacksam om någon kunde förklara för mig hur det ligger till!

 

Med vänligah hälsningar Martin Liss Andersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hårddisken är bland annat indelad i kluster, och varje kluster består av ett antal sektorer.

 

Om scandisk misslyckas med att läsa en viss sektor på hårddisken, så markerar den hela klustret som skadat, och kopierar så mycket den kan till ett annat kluster. Den ändrar sedan eventuella hänvisningar till det skadade klustret att istället peka på det kluster där det kopierades.

 

Scandisk bryr sig inte om att söka igenom kluster som en gång markerats som skadade och därför rapporterar scandisk att den inte hittar några (ytterligare) fel.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Scandisk kan köras mer eller mindre "brutalt" i dos. Jag föredrar scandisk/surface/autofix

Danne

 

Om ett rörigt skrivbord tyder på ett rörigt huvud. Vad tyder då ett tomt på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och så hemskt mycket för svaret!

Alltså är det fel på dom där 2 sektorerna som markerats som fel men att scandisk säger att det inte är fel för den har redan sökt det om jag förstått rätt eller? Så då ska jag skicka in den och hoppas på garanti då eller?

 

Mvh martin liss andersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men att scandisk säger att det inte är fel för den har redan sökt det om jag

 

Helt rätt...

 

Så då ska jag skicka in den och hoppas på garanti då eller?

 

Det skulle nog jag göra iaf...

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå varför det är intressant att veta att de fått in den, men så vida du inte köpt HD:n direkt av IBM så är det ju faktiskt säljarens problem om varan var felaktig vid köpet

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Vi kan nu starta en klubb för alla som har haft strul med IBMs hårddiskar .

Jag trodde att det bara var 75 serien som hade strul men nu har min IBM 60GPX lagt av på samma vis som min förra IBM(75).

Så nu blir det inga fler IBM hårddiskar för min del.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe.... jag hoppas då bara på att få garanti från datorbutiken.com. jag vet inte. dom är lite konstiga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...