Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Generic host


Avicii

Rekommendera Poster

Varje gång jag startar datorn och XP så får jag följande fråga från ZoneAlarm:

Generic Host Process for Win 32 services to act as a server? Filnamn: svchost.exe Version: 5.1.2600.0

Vad är detta? Skall jag tillåta?

 

 

Voodoo chile (slight return)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hej !

 

Jag kan inte hjälpa dig men jag kan säga att jag har precis samma problem.

 

Tror dock att det är ok, jag har sett generic host process nämnas i andra trådar men jag vet inte vad det har för funktion.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generic Host Process for Win 32 services to act as a server? Filnamn: svchost.exe Version: 5.1.2600.0

Vad är detta? Skall jag tillåta?

 

Det är XP:s olika internettjänster som går under det "samlingsnamnet" såvitt jag förstått. XP börjar krångla på olika sätt om du blockar den, det finns hela siter och långa trådar i diskussionsforum om vilka portar man ska ha öppna och processer igång för att vara "säker" under XP. Det är klart, är man paranoid kan det vara värt att fördjupa sig, men annars störs man nog mer av den reducerade funktionaliteten man får om man blockar för mycket av XP egna tjänster. XP öppnar för övrigt upp en hel radda portar ut mot internet när man kör det, betydligt fler än Windows 98. Det kan du se om du kör netstat -a i ett kommandofönster.

 

Annars får gärna fler komma med synpunkter i denna frågan, eftersom Windows säkerhet/osäkerhet alltid är ett hett ämne; hur mycket ska man blocka, och hur ??? :-)

 

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då vet jag att jag inte är paranoid. Trodde först att det var någon form av Trojan, men anade att det hade med XP att göra. I zoneAlarm kan jag se att följande portar är öppna för XP: TCP 3001, 3002, 3003, 5000. UDP 1028, 1900, 2234.

Skriver jag netstat -a i ett kommandofönster.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

maxi1: Var ser du vilka portar som är öppna ?

 

Jag har senaste versionen av Zonealarm men hittar inte detta....

 

 

Mvh /Tobbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obs! jag har endast sett detta i Windows XP. Inte i ME eller W2K.

Det är ovanför fliken Program jag ser vilka program som går genom brandväggen mot Internet. Där finns ett antal små ikoner för resp program.

Om du har mail kan jag skicka en skärmbild.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, dessa ikoner har jag med men kag tänker på vilka portar som var öppna "portar är öppna för XP: TCP 3001, 3002, 3003, 5000. UDP 1028, 1900, 2234."

 

Swe du det där med eller ? Tack för erbjudandet av skärmdumpen, men jag har hittat ikonerna så det är nog ok.

 

 

Mvh /Tobbe

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sätter bara muspekaren på dessa ikoner så visas t.ex. process 1972 listening på port TCP: 3001 osv.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väldans tyst om Generic Host.

 

Grattis till att ha passerat 2000 poäng!

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obs! Nu blev det konstig rubrik igen, strunta i det och läs vidare, så blir det när man kör nightly builds av Mozilla ;-)

 

Det var väldans tyst om Generic Host.

 

Grattis till att ha passerat 2000 poäng!

 

Tack :-)(och ni andra oxå) BTW var det 2000 inlägg, men det är väl nån sorts poöng med det med ;-)

 

Jo, dom där processerna, dom behövs alltså för full funktionalitet under XP. Nu har juh XP en del för vissa onödig funktionalitet som; automatic update, messenger service, "förkontakt" med nätet för att snabba på IE uppstart, ICS ingår oxå i generic host process liksom säkert delar av den inbyggda brandväggen och antagligen också mmc(konfigureringsverktyget i XP).

 

En STFW på det hela ger rader av tips vad som anses lämpligt att stänga ner för en hemmaanvändare, åsikterna är alltså delade; vissa vill ha så lite öppet som möjligt andra menar att det är löjligt eftersom datorn tack vare typ zonealarm oftast är i "stealth mode" och att det är för irriterande när saker slutar fungera.

 

Det var en tråd nyligen där en vänlig själ rekommenderade vilka tjänster man kan stänga/ha igång i XP. Annars kan du studera den här killens hemsida, han verkar ha gått in på djupet i XP:s tjänster:

 

http://www.blkviper.com/WinXP/servicecfg1000.htm

 

[inlägget ändrat 2001-11-21 20:13:32 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...