Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

låsta filer


cb

Rekommendera Poster

Ibland när jag skall radera filer (oftas associerade till WMP) så säger utforskaren att filen används att ett annat program och därmed inte kan raderas. Jag är dock helt säker på att inget program använder den filen för tillfället, det hjälper inte ens att boota om. Ibland funkar det att ändra lite i namnet så verkar låset att "släppa" och ibland kan man slänga den i papperskorgen först. Jag kan dock radera filen mha doskommandot "del" om jag startar kommandoprompten.

 

Någon som vet vad detta kan bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad det beror på, men det måste ha med utforskaren och associationer att göra.

Det fungerar om du använder Powerdesk istället för utforskaren.

Tråkigt, men till någon kommer på vad man kan göra så är det i alla fall ett sätt.

 

Gurkan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

Jag ska försöka att ge ett kort och enkelt svar på denna intressanta fråga. Min teori är (åtminstone efter mina erfarenheter) att det är medaspelaren som "glömmer" att tala om för store farbror windows att det inte använder mediafiler som man har kört i mediaspelaren och sedan slutat kolla eller lyssna på utan att stoppa dem (dvs avslutat mediaspelaren med fil(m)en igång). om man öppnar filen i fråga med mediaspelaren och sedan trycker på stoppknappen innan man avslutar programmet (mediaspelaren alltså) ska man kunna ta bort filen i fråga i utforskaren. Tack så mycket för uppmärksamheten som du visat genom att orka läsa ända hit i mitt svar!

 

 

Hans:P

[Hej är väl också en hälsningsfras, fast väldigt kort]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hans,

 

hmmm... låter som en mycket trolig teori. Jag skall testa nästa gång det händer, jag lyckade nämnligen inte att framkalla felet själv nu när jag skulle testa. Tack för ditt insiktsfulla svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju just det som inte funkade, då det inte finns någon process som verkar låsa filen. (dessutom så hjälpte det ju inte ens att boota om datorn)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...