Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Den tystaste disken, punkt.

Anp

Recommended Posts

Nu är allas erfarenheter av värde.

Jag har sökt igenom forumet och har på nåt ställe upptäckt att Den Tystaste Hårddisken enligt någon är Seagate Barracuda, snäppet tystare än Western.

Ingen sade emot då.

Hur tysta är era diskar?

Skiljer det mycket mellan olika serier?

5400 eller 7200 RPM?

Jag själv sitter bl.a. på en gammal IBM 40GV eller vad den heter. Den var rätt tyst när jag fick den, men nu låter den som värsta kapmaskinen.

/A

kör Seagate Barracuda IV..

och den är tyst(!)

Man hör knappt att den är på, men det "kan" ju bero på att resten av datorn inte är så tyst...

Tjoff

Den tystaste disken, punkt.

Hmm, vet inte. Beror på hur franska nerver man har, men jag tycker min Maxtor DiamondMax Plus 7.200 varvare är riktigt tyst. Tyckte min IBM 16GP var tyst innan, eftersom den böts från en Bigfoot ala rysk stridsvagn från andra världskriget, men den i sin tur låter som ett jetplan på inflygning jmfrt Maxtor. Min teori är att många nya diskar som inte är rena budgetmodeller faktiskt är riktigt tysta, utvecklingen verkar gå framåt. Sen blir det ju avsevärt mindre hårddiskljud om man har mycket minne i datorn...BTW just Maxtor har ett program på sin site som man kan ställa ljudnivån på deras diskar med :-)

BTW just Maxtor har ett program på sin site som man kan ställa ljudnivån på deras diskar med :-)

om jag inte minns fel så har IBM det oxå. Men det är på bekostnad av prestandan, vet inte hur mycket prestandan berörs...

Tjoff

Tror alla större disktillverkare erbjuder "acoustic management" i någon form. Tyvärr påverkar det juh bara ljudnivån vid sökningar, och inte det vinande ljudet som orsakas av plattornas rotation... vilket är det jag finner mest störande :7

--

/Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Jag kör en IBM 40GB med en silentdrive hårddiskvagga. Det är rackarns tyst :)

Fast till min nya burk har jag beställt Barracuda IV med en Novibes vibrationsdämpare.

Jag kör en IBM 40GB med en silentdrive hårddiskvagga. Det är rackarns tyst :)

blir inte den väldigt varm då?

Tjoff

[inlägget ändrat 2001-11-13 22:11:30 av tjoff]

Har faktiskt inte mätt temperaturen. Kollade bara effektförbrukningen som höll sig under 6.8 watt i idle. (rekommedationerna för silentdrive:n)

Vart kollar men effektförbrukningen? Har letat efter det till min 60GB 60GXP på IBM's hemsida men utan resultat.

// Ulf

Om personen du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat.

Låter ju bra... men vad är det som säger att det går. På http://www.molex.com/product/silent/silentdrive.html står det:

SilentDrive has the thermal capacity to cool hard disk drives that dissipate up to 5W of heat.

Hur vet man att HD'n inte avger mer 5W vid fullsnurr?

// Ulf

Om personen du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...