Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Film


robban

Rekommendera Poster

Du, nu ska vi inte vara såna. :)

 

robban11, gå in på www.zeropaid.com och leta upp något lämpligt program.

Ladda hem och installera, sök i programmet efter det du är intresserad av.

Hittar du inget så är det bara att upprepa det jag sagt fast med ett annat program. Men du vet väl om att det är olagligt ?

 

 

__________________________________

b all the *nörd* u can b - Tekno

 

[inlägget ändrat 2001-11-10 17:08:37 av Viking]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men du vet väl om att det är olagligt ?

 

Är det verkligen det? Jag vill definitivt inte uppmuntra någon till något, men det borde inte vara olagligt att ladda hem.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen det? Jag vill definitivt inte uppmuntra någon till något, men det borde inte vara olagligt att ladda hem.

 

Nej, det är inte olagligt. Inte om man gör det för "enskilt bruk". Företrädare för film- och musikbranschen tycker ibland om att hävda att "rättsläget är oklart" på den här punkten. Det är inte sant. Rättsläget är solklart. Det är, och har alltid varit, tillåtet att kopiera upphovsrättsskyddat material för enskilt bruk. Däremot är det förstås inte tillåtet att distribuera eller göra det tillgängligt för allmänheten.

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte olagligt att göra en egen kopia för enskilt bruk, nä.

Men gör man i lagens mening en kopia när man hämtar "källan" från nätet? Det blir ju ett litet annat läge jämfört med om man ägde DVD:n från början, eller?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är olagligt att sprida upphovsskyddat material, men inte att ha få tillgång till det (tex kopiera).

 

Förutsättningen är såklart att det är för enskillt bruk och icke-kommersiellt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bra.. då är vi överens.. :)

 

Jag kollade just i upphovsrättslagen, och enligt den är det inte lagligt att "framställa exemplar" av datorprogram ens för eget bruk.

 

Man får framställa säkerhetsexemplar av programmet, "om detta är nödvändigt för den avsedda anledningen av programmet."

 

Ciao,

Anders

 

[inlägget ändrat 2001-11-10 18:25:05 av Anders Nilsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte olagligt att göra en egen kopia för enskilt bruk, nä.

Men gör man i lagens mening en kopia när man hämtar "källan" från nätet?

 

Japp. Lagen om upphovsrätt bryr sig inte om vilket medium som används. Den är teknikoberoende.

 

Det blir ju ett litet annat läge jämfört med om man ägde DVD:n från början, eller?

 

Hmm... Det finns bara ett tillfälle då Lagen om upphovsrätt kräver att man äger originalet för att få göra en kopia, och det är när man ska göra säkerhetskopior av datorprogram (program har ju ett särskilt undantag i lagen som gör att man inte får kopiera dem ens för enskilt bruk, utom när man ska göra säkerhetskopior).

 

I alla andra fall (filmer, musik etc) _behöver_ man inte äga originalet för att få göra en kopia för enskilt bruk.

 

Allt det här reds ut i §12 av Lagen om upphovsrätt (punkt 3 i andra stycket kan ignoreras i det här sammanhanget, den handlar om något helt annat men misstolkas ofta).

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade just i upphovsrättslagen, och enligt den är det inte lagligt att "framställa exemplar" av datorprogram ens för eget bruk.

 

Nä, självklart. Datorprogram har ett särskilt undantag i det avseendet. Men vi pratade ju om filmer i den här tråden...?

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi pratade ju om filmer i den här tråden.

 

Visst, visst... men detta är ju intressantare.. Nu när vi har kommit fram till att den delen inte är olaglig, är det för mig självklart att vilja veta mer om denna del istället.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, visst... men detta är ju intressantare.. Nu när vi har kommit fram till att den delen inte är olaglig, är det för mig självklart att vilja veta mer om denna del istället.

 

Ah, okej. Sorry, jag missuppfattade.

 

Beträffande datorprogram så gäller i allt väsentligt samma regler som för övrigt material som uppnår verkshöjd enligt upphovsrättslagen. Utom beträffande kopiering för enskilt bruk. Där finns ett undantag för datorprogram. Enda gången du får kopiera ett datorprogram är när du ska göra en säkerhetskopia som är "nödvändig för den avsedda användningen av programmet".

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...