Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Registrera XP


Tisteltorparn

Rekommendera Poster

Tisteltorparn

Är det någon som vet vad som händer när man registrerar Windows XP? Man måste tydligen göra det innom 30 dagar.

Jag har en uppgradering som jag vill installera på mina två datorer i mitt hemmanätverk. Är det möjligt? För inte kan väl Bill G kräva att jag måste köpa en uppgradering till varje dator!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För inte kan väl Bill G kräva att jag måste köpa en uppgradering till varje dator!

 

Jo faktiskt!

Kan tyckas vara onödigt dyrt för en hemma-pulare men licensen gäller endast för en aktiv installation på en burk åt gången.

 

Mvh

/Cat

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Jo, detta kräver alla programtillverkare som säljer program. 1 licens per dator.

 

Alltså har du 2st datorer skall du köpa 2st licenser!

(även om dom flesta program inte kontrollerar detta via någon typ av registreringsfunktion)

[inlägget ändrat 2001-11-10 12:56:09 av GunnarDahlström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad billigt det skulle bli för storföretagen om de tänkte likadant :)

 

En licens räcker till koncernens alla 5000 arbetsstationer ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tisteltorparn

 

Otroligt intelligent svarat, har du tänkt på att det kanske skiljer lite i omsättning samt vinst på min familj och ABB t.ex och att jag inte använder mina datorer för att generera vinst utan som rent nöje.

Tänkte inte på de..........eller?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga är ju att Gates och gubbarna inte bryr sig ett smack om vad man gör med sin/sina datorer. Använder man två samtidigt så skall man ha två licenser oavsett.

Kan tycka att det borde finnas någon regel för hemanvändare, men det finns mig veterligen inte någon...

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-11-10 17:27:12 av pellefant]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag såg att du ställde en fråga om bärbara datorer så kan jag ju säga att jag har läst att man ska visst kunna få installera xp på en stationär dator OCH en bärbar dator, dvs totalt på 2 datorer, men dock ej på 2 stationära datorer. Jag vet inte om detta stämmer, men jag läste det någonstans...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

installera xp på en stationär dator OCH en bärbar dator

 

Jag har oxå hört det, kommer inte heller ihåg var, men jag skulle tro att det innebär en sk telefonregistrering manuellt hos Microsoft ?

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tisteltorparn

 

En regel som många anväder är att inte köra med köpta program, utan kopierade.

Billigare samt typ hemma licenser skulle nog få bort mycket av hemma bränningen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Jo det blev billigt för Karolinska Institutet när dom åkte fast för piratkopiering!

 

Det finns storlicens avtal att teckna med dom flesta, MS har sitt Select avtal, där priserna per licens är en bråkdel av fullpris i butik!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otroligt intelligent svarat

 

Tackar :)

 

Tänkte inte på de..........eller?

 

Vadå? Vad är det för skillnad? Bara för att du som privatperson tjänar mindre pengar, ska du då får piratkopiera mera? Nej nu får du väl ge dig... och nej, det är inte jag som formulerat dessa licensregler så skjut inte budbäraren ;p

 

Angående stationär+bärbar - ring ms kundtjänst och fråga ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btw, du är väl medveten om att du kan köpa en extra "hemmalicens" för XP för reducerat pris om du redan har en?

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du köpte din dator fick du väl den andra gratis eftersom de bara skall användas som rent nöje?

 

LOL!

 

I en annan tråd på temat "mjukvara borde vara gratis", lade jag till att jag personligen tycker att även öl, storbilds-tv-apparater och sportbilar borde vara gratis.

 

Nu har jag fått vatten på min kvarn, jag hade ju bara tänkt använda de där grejerna till rent nöje...

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att jag personligen tycker att även öl, storbilds-tv-apparater och sportbilar borde vara gratis.

 

Tänk om det verkligen var på det viset ? Föreställ er vilka enormt dyra dataprogram vi skulle ha råd att köpa då; "grabben fyller ju arton och har precis tagit datorkörkort, klart att han ska ha en egen Maya Complete bundlad med Lightwave" eller avvänjningskliniker för 3DStudio Max missbrukare ;-) Offentliga spöstraff för piratkopiering såklart...

 

Bill Gates borde utse Sverige som testmarknad för den strategin, och börja med att skänka bort några svulstiga Aston Martin och varsin Whiskey tunna till oss på eforum :-)

 

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krävs en del saker för att en dator ska vara användbar. Hårdvara och ett operativ till att börja med. Vari ligger problemet i att betala för operativet? Eller ska man stjäla hårdvaran också? Är man nu principiellt emot att betala för operativet, kör Linux.

 

Dessutom, när man en gång tagit "smällen" att köpa Windows, blir det ju billigare när man ska inhandla kommande versioner.

 

Sen så finns det väl ingen naturlag som gör att man måste uppgradera? Ni som gnäller om licenserna, har fel helt enkelt. Jag tycker själv att MS många ggr är dyra, men kör ni pirat, stå för det och gnäll inte på att MS vill ta betalt för produkter de utvecklat.

 

/ Windows användare with a licens :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Skriv ett inlägg i datorkrig vetja.

 

Jag tycker för övrigt att min hustru borde få en andrabil gratis från Volvo. Det tråkiga är ju att PG Gyllenhammar och gubbarna inte bryr sig ett smack om vad man gör med sin/sina bilar. Använder man två bilar måste man betala för två oavsett.

 

Man kan tyckar att det borde finnas någon regel för andrabilen, men det finns mig veterligen inte någon...

 

 

Tanken har aldrig slagit dig att det kostar pengar att utveckla mjukvara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gud vad ni är töntiga. Det är väl självklart att det är orimligt att betala 2 gånger för att ha XP i sina burkar hemma.

Jag tycker du ska installera den på den första burken och regga, sen installerar du på den andra och reggar. Behöver du sen installera om så gör du som det står längre ner.

 

Fatta! Det är ju sanslöst att jämföra detta med hårdvara. Som tv, dator m.m.

Jämför med ett spel istället det är väl självklart att man stoppar in det i dom burkar man har hemma om man vill.

 

Bill Gates får gärna tjäna pengar på företagen och möjligtvis 1 hemmalicens!!!!!

 

Väx upp, småungar!

 

Gurkan

 

 

 

Never re-activate after a new installation:

If you have to reinstall Windows XP you normally will have to re-activate too. Well not anymore. Just copy wpa.dbl after you activated the first time. It is located in the system32 folder. Now if you reinstall Windows XP just copy the file back and you're up and running again.

 

[inlägget ändrat 2001-11-12 11:32:15 av Gurkan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämför med ett spel istället det är väl självklart att man stoppar in det i dom burkar man har hemma om man vill.

 

Nej? :)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att få alla MS-hatare på halsen skulle jag vilja säga att XP dessutom är det första operativsystemet från Microsoft som faktiskt är värt pengarna!

 

/haxxe

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...