Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inget ljud


Dark_Order

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har precis installerat XP (standalone varianten, har även W98 i burken).

Nu är det så att jag inte får något ljud, varken när jag försöker köra winamp, mediaspelaren, något spel eller liknande. Kan alltså inte lyssna på en vanlig .wav fil.

 

En sak som fungerar dock, det är line-in. Där får jag ljud.

 

Jag har kollat volymkontrollen, enhetshanteraren och liknande och allt verkar stämma.

 

Vad tror ni felet kan vara? Något specifikt XP problem kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda jag har hört om. är live korten?

Fungerar det fortfarande i 98?

 

 

//Depto

_____________________________________________

Alla klagar över sitt dåliga minne, men ingen över sitt dåliga förstånd. .

La Rochefoucauld

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett Aureal Vortex2.

WinXP installerade dock drivrutiner automatisk när jag installerade OS:et, bl a till grafik, nätverk, ljud m.m Jag behövde inte göra ett skit. Ska jag uppdatera ljudkorts-drivrutinen kanske?

XP tog väl gamla drivisar från 98:an....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem. Har skrivit om detta tidigare. Trodde då att jag hittat lösning men det var inte så enkelt. Jag har testat att ladda hem Creatives drivrutiner för XP. Har också låtit den inbyggda funktionen i XP låtit hämta drivrutiner. Också testat Windows Update hämta drivrutiner. Mellan varje alternativ har jag avinstallerat och startat om datorn. Inget hjälper. Ljudkort: SoundBlaster Live! Value

 

 

 

Maxi

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar din line-in?

 

Det är egentligen det som bekymmrar mig mest, att just line-in fungerar, det torde betyda att problemet inte ligger i drivrutinerna, men man vet ju aldrig.

Om inget hade fungerat hade varit avsevärt bättre tycker jag :-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick in på sidan och vidare till drivrutiner, hittade dock inga för XP. Ska jag testa med WIN 2000? Det är väl det OS:et som ligger närmast...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte testat line-in. Men för att komplicera det hela, så får jag Windows startljud (eller det ljud jag valt) vid uppstart. Men sen är ljudet borta.

 

Maxi

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får också windows startljud vid omstart märkte jag just...

 

Även klickljud när jag leker omkring i utforskaren....

[inlägget ändrat 2001-11-09 17:08:57 av Dark_Order]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid enstaka tillfällen har inte ljudit försvunnit för mig, utan det har funnits så länge datorn varit igång och MediaPlayer RealPlayer har återgett musik.

Men det har jag inte skrivit här, för då undrar väl "experterna" vad det är för totalt okunnig nybörjare som gör inlägg.

 

 

Maxi

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppmärksammade något mycket konstigt just.

Jag får klickljud i utforskaren TILLS det att jag öppnar ex mediaplayer eller winamp eller liknande. Efter att jag spelar upp en fil som inte hörs så lägger ljudet av totalt, inte ens klickljuden i utforskaren finns med längre...

Helvete vad mysko... vid omstart fungerar windowsljuden igen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att vi åtminstone är 2 som har ljudproblem. Så här har det varit för mig sedan 25 oktober. Vet inte hur många gånger jag startat om. Tidigare hjälpte det, men inte nu längre. Bara ljud vid uppstart, men sen knäpp tyst.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aureal har juh konkat för länge sedan, och vortex-korten torde vara precis lika osupportade under XP som under Win2k - tyvärr...

 

...iofs bör man väl få vanligt ljud (med lite cpu-belastning) - men några nya drivrutiner eller någon support existerar juh tyvärr inte.

 

Vortexofsound är juh som sagt stället du bör lusläsa både tech help och forum på..

 

Där pratas det bland annat om att M$ sägs ha köpt upp källkoden ifrån Creative (som köpte Aureal) och försöker styra upp drivrutinerna.

 

Dessutom bör du/ni läsa igenom tech help-sektionen och notera alla problem med win2k och se vilka som stämmer in och vilka lösningar som finns...

 

Exempelvis: http://www.vortexofsound.com/techhelp/th-v2a80.htm

 

[inlägget ändrat 2001-11-09 17:40:15 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst suger aureal, men alltså. Kan det verkligen vara fel på drivrutinerna när line-in ändå fungerar. Det brukar ju vara så att antingen fungerar det fullt ut eller så fungerar det inte alls...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan definitivt vara fel på drivrutinerna. Eller, rättare sagt, det ÄR väldigt mycket fel på drivrutinerna för NT/W2k/XP - tvärr.

 

Att ljudet försvinner är väl ett av de vanligaste problemen. Som sagt, rota runt på vortexofsound och se XP som Win2k, mängden problem kommer att springa över dig och hoppa ner dig till kina ;) Vilket är anledningen till att jag dumpade mitt Vortex2 för snart ett år sedan.

 

line-in lär juh kunna avlyssnas direkt via utgången utan vidare mjukvarukontroll - så det är nog ett dåligt sätt att anse att det fungerar.

 

-

 

Kan btw påpeka att mitt vortex2 betedde sig exakt likadant under win2k, ljudet fungerade en liten stund - tills datorn ansträngdes (typ öppna startmenyn eller något lika fånigt), då dog det. Väldokumenterat, och med en eventuell fix nå'nstans där på Tech Help som dök upp ett halvår efter att jag dumpat mitt kort.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2001-11-09 17:52:37 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt ljudkort är SoundBlaster Live! Value, OEM-version till min DELL.

En möjlighet är att våra ljudkort gjort sitt (mitt har 1 år på nacken), alltså hårdvarufel.

Tacksam för förslag till XP-kompatibla ljudkort.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har maxi1 ett VIA-moderkort då?

 

Funderar hursomhelst själv på att byta kort.. typ ett Hercules Fortissimo 2, eller Philips Acoustic Edge. Tycker Hercules Gametheater verkar vara en höjdare oxå iofs.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell har haft en egen variant av SB Live Value, har du kollat på deras webb?

 

Jag kör själv med med XP (iofs RC1) och SB Live Value och det fungerar bra. Jag får ljud med de drivisar som följde med XP fast kortets specialfunktioner fungerar ju inte...

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu måste jag avslöja att jag inte vet hur jag tar reda på vilket moderkort jag har. Min DELL är 1 år gammal, har 4 PCI och 1 AGP 4x, PIII 933 Mhz/133, 256, SKT. Säger detta nåt om moderkort?

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan va gött!

Allt fixade sig (hoppas jag, testade bara en mp3-fil) efter jag körde

WPCR programmet som du länkade till innan.

 

Förresten, vet du eller någon annan något program som kan rippa video live i XP?

Jag testade både min Asus-live och VirtualDub men får ingen att fungera...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kort som jag har är ett

Videologic SonicVortex 2

 

drivrutinerna till funkade inte bra med 2000, det sprakade då man lyssnade på musik,

däremot så funkade det hela mycket bättre då jag hade in XP

 

men som Weyland sa kolla länken om du har ett moderkort med VIA kretsar

 

Det finns också ett litet problem men drivrutinerna till XP,

Kontrollpanelen för A3D inställningarna har försvunnit (Creatives fel)

men.det finns hjälp (lite i alla fall)

www.geocities.com/quantexhelpuk/

www.geocities.com/quantexhelpuk/vortexcpl.zip

 

www.upsystems.com.ua/support/alexmina/my_programs.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju inte svara för exakt vad slags problem ni har, jag kan bara berätta hur jag gjorde för att få SB Live! att fungera _inklusive_ specialfunktioner:

 

1. Installerade XP Pro, då fungerar normalt ljud med XP:s egna rutiner klockrent. Däremot sägs dom rutinerna innehålla en elak minnesläcka.

 

2. Installerade _delar_av_ Liveware 3 för Win2k. Närmare bestämt Audio HQ, Surround Mixer och rutinerna, då började datorn helt väntat att spöka rejält eftersom rutinerna är för Win2k. DÄREFTER installerade jag Windows XP fixen _för_Liveware_ från _Creative_. Det krävdes _två_ ombootningar, nu har allt fungerat totalt klockrent sen i Fredags med både Cubase och Sonar, liksom alla mediaspelare:-)

 

Så som jag gjorde här, är så som Creative beskriver att man ska göra på sin site. Det tråkiga är att Liveware 3 inte längre går att ladda ner, man måste beställa en CD. Tur att jag är nitisk med backuper ;-)

 

Philips ljudkort ? Hercules ? Finns det inga "riktiga" ljudkort som stödjer även 5.1, förutom Audigy ? Konsumentljudkort verkar lite kexiga, inte minst vad gäller drivrutiner...

 

Verkar nog mest luta åt Audigy Ex´för mig, men man är ju lite bränd just i drivrutinsfrågan :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...