Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ad-aware.


Den näst siste Mohikanen

Rekommendera Poster

Den näst siste Mohikanen

Hallå!

 

Kollade igenom min hårddisk efter "spionprogram" med Ad-aware. Det hittade inga som tur var.

 

Men där emot så reagerade han på två cookies från doubleclick.

Någon som vet vad som är speciellt med just dessa cookies? Jag har en drös med andra kakor också som programmet inte bryr sig om.

 

Är bara lite fundersam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var inne på doubleclicks hemsida och som jag fattade det så anlitar företag Doubleclick för att kartlägga folks surfvanor så att du hela tiden konfronteras med reklam som dom inbillar sig att du är intresserad av. Exakt hur det funkar vet jag inte för jag orkade inte läsa igenom dyngan som stod på deras hemsida. Men vad jag fattade så har dom ett samarbete med bl.a. Telia (startsidan), Spray, Altavista m.m. (det skulle inte förvåna mig om du hittar IDG där också).Du kan läsa mer på www.doubleclick.com om du är intresserad. Doublelick är ett jävla skit som är nästintill omöjligt att undvika om du inte inaktiverar cookies i Internet Explorer. Själv har jag inte haft cookies aktiverade på över ett år och har bara vid ett fåtal tillfällen råkat ut för websidor som kväver att jag har cookies aktiverade, och dom sidorna kan man ju skita i för dom är ju sällan seriösa i alla fall. Just nu så ligger det ett förslag att cookies skall bli olagliga inom EU. Vi får väl se vad som händer med det. Kan undra hur effektivt ett sådant förbud blir om inte USA också inför samma regler, fast det lär ju knappast inte hända.

 

Mvh

Mikey

 

[inlägget ändrat 2001-11-09 03:42:08 av Mikey12]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Med IE6 kan du välja att kakor från till exempel doubleclick inte skall sparas. Jag har säkert.. 50 servrar som inte tillåts spara kakor. :)

 

Det var inte tal om att förbjuda kakor, utan att inte tillåta att de sparas, utan att besökaren på hemsidan aktivt har valt att få dem.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den näst siste Mohikanen

Ja precis! Jag får denna kaka varje gång jag loggar in på telias "Startsidan".

 

Ahh! Jag bryr mig inte så mycket om cookies. Det känns inte så störande.

 

(Men om/när jag uppgraderar till I.E 6 så spärrar jag nog av cookies på sajter som delar ut kakor från doubleclick).

 

Så är det! Tack för hjälpen. Nu vet man lite mer om doubleclick i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...