Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Zonealarm och netbeui


Andersson_

Rekommendera Poster

Hej!

 

Snart levereras min andra dator och självklart så tänker jag bygga ett litet nätverk där hemma - lugn jag tänker inte fråga hur.... men jag har en liten fundering.

Så här hade jag tänkt mig. Jag har en uppkoppling från B2 (multipla IP-adresser). Denna tänkte jag dela på via en hubb (båda burkarna får ju egna IP så någon router ska ju inte vara nödvändig.

Eftersom mitt nätverk hemma då inte är separerat från B2´s tänkte jag använda mig av netbeui-protokollet för fil och skrivardelning.

Till min fundering: om jag har zonealarm installerat på båda burkarna kommer de att kunna komunicera via netbeui eller kommer zonealarm att stoppa det och framför allt får jag en acceptabel säkerhet? TCP/IP kommer ju inte att vara bundet till fil och skrivardelning.

 

Förmodligen kommer jag få förslag på andra lösningar (hårvarubrandvägg/router eller internetdelning från en burk, men jag har läst på i E-forum så det har jag ganska bra koll på)

 

MVH// Andersson

 

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Jag ska kolla det.... men den stora frågan är kommer jag att vara hyfsat trygg med en sådan lösning.

 

MVH// Andersson

 

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...