Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekomendationer ?


gdsgd

Rekommendera Poster

Jag har hört att man kan få ner anslutningsavgiften några hundringar om man installerara själv - och det klarar nog de flesta av, tror jag. Dock provade jag att maila Bonet om detta, men jag har dock inte fått något svar. Lurt eller? Sitter själv i sitsen att välja bredbands leverantör. Det finns ju inte så många att välja bland, men jag tycker ändå att det är en tät djungel. Är det någon egentlig nackdel att ha fast IP som t ex Bonet har? Jag skall ju inte hacka några sidor direkt *skratt* Skulle ni som har Bonet kunna berätta lite om hur ni upplever deras hastighet, support osv. Skulle emottagas mkt tacksamt!

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer. 400 kronor billigare blev det för mig har jag för mig att det blev. (Det är enkelt, men eftersom BoNet hade strulat lite så gjorde de jobbet åt mig änfå for free...)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis varit inne på Bonets hemsida. Där finns ingen som helst information eller möjlighet att i beställningen fylla i att man själv sköter om installationen och på detta sätt får ner priset. Hur fick du reda på det?

 

Vad är det i så fall jag behöver göra för att få min uppkoppling att fungera? Är det mycket meck, eller supersimpelt för en teknikintresserad som jag? =)

 

Hälsn. Fredrik

 

[inlägget ändrat 2001-11-15 19:24:23 av spacedebree]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte jag kommer ihåg fel så skulle de övergå helt från den modellen där folk kom och installerade till utskicksmodellen......

 

Det är inte svårt att installera över huvud taget (att kalla det en installation är en överdrift). Tryck in en dosa i teleurtaget, dra en kabel från denna dosa till en annan box (splitter)dra en kabel från splittern till adsl modemet.

 

Det ända viktiga är att du arbetar på ditt första tele jack, annars kan du få problem.

 

Du får dock vara beredd att bonet ofta är lite långsamma när det gäller mail kommunikation, eftersom de inte har så många anställda och har mycket att göra.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara så illa att de redan gått i från privat installation fast ändå har börjat ta ut full avgift?

 

Du, förresten: Vad är nack, resp- fördelarna med att ha en fast IP? Ska man inte göra några olagligheter så spelar väl det ingen roll? ;-)

 

Vad var det för "splitter" du pratade om. Jag trodde bara att man skulle dra en kabel till ADSL burken och sen till sitt nätverkskort...men det är alltså en grej till där mellan?

 

/Fredrik

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Splittern är en liten vit box som separerar ADSL frekvenserna från de vanliga telefon frekvenserna så att de på så sätt går att ringa och surfa samtidigt utan att de stör varandra.

 

Vet dock inte vilken prismodell de använder sig av vid installation för närvarande (mitt installerades för knappt ett år sedan).

 

Fördelar med statiskt ip är att man kan köra en server, slipper risken att bli nedkopplad på grund av att ip lånet går ut, slipper problem med dns server som kan leda till att man blir utan ip och därför inte kan surfa. Nackdelar är väl att man är mindre annonym och lättare att spåra. Så med andra ord fördelarna väger klart tyngst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BoNEt tar ut en anslutningsavgift på 1795:- av "privatkunder" och sedan få man betala 249:- i månaden. Om man tillhör en bostadsrättsförening eller andra fastighetsägare med över 150 personer så kan föreningen eller fastighetsägaren förhandla till sig ett avtal med BoNet. För min egen del så har min fastighetsägare avtal med BoNet och pga detta kostade anslutningsavgiften 550:- och en månadsavgiften 249:-.

 

Månadsavgiften är densamma än så länge men jag tror att anslutningsavgiften är högre än vad jag fick betala.

 

Men att jag håller med tidigare inlägg i denna tråd som säger varför befatta sig med ComHem, Telia eller Tele2 som alla levererar sämre tjänster till högre priser. Det enda alternativet med kvalité tillsammans med BoNet är BBB. Andra företag på marknaden är allesammans både dyrare och sämre.

 

ProfBaltazar

"To be or not to be ..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bor själv i en Brf (HSB) och fick 10mbit av BBB för runt 450kr i installationsavgift. Brf:en består av c:a 160 lägenheter och av dessa använder 10-15 st uppkopplingen. Så det är bara att tacka och ta emot för att BBB inte gör någon intressen anmälan eftersom de flesta boende är 60+.

 

 

STABILT!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi bor själva i en vanlig hyreslägenhet som NewSec förvaltar. Jag tror nog inte att de har sett åt BoNets håll eftersom de har få ComHems bredbandsuttag installerat i fastigheten - men så har de absolut ingen koll heller.

 

Någon sade att man kunde få ner priset ca 500 om man installerade själv. Gäller inte detta längre?

 

Bor själv i Gbg. Någon som har erfarenhet av Bonet härifrån?

 

Hälsn. Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maila BoNet och fråga ... du kan kolla om du överhuvudtaget kan ansluta dig till BoNet genom att surfa till http://www.bonet.se och klicka på leveransorter och kolla hur täckningen är för Göteborgs del. Om du kan ha BoNet så kostar det 1795:- eftersom din fastighetsägare ej har avtal och sedan 249:-/månad.

 

BoNets tjänst är värt pengarna ... 2,5 Mbit/s "hem" och 0,768 Mbit/s ut ... för 249:- i månaden. Än har jag inte sett någon avisering om prishöjning för BoNets tjänst.

ProfBaltazar

"To be or not to be ..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Bonet verkar vara en klart given kandidat. Dock skulle jag verkligen behöva veta hur länge det tar innan jag har fått det från att jag beställt. Behöver man fortfarande vänta flera månader på att få det installerat och klart?

 

I anslutningsavgiften som låg på ca 1.700:- ingår då första månadens avgift, eller tillkommer det med?

 

Så möjligheten att installera själv och på så sätt komma ner i pris, finns inte längre eller? Synd.

 

Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag precis varit inne hos Bonet och beställt deras ADSL tjänst, så får jag ett ICQ meddelande från en god vän som absolut inte rekommenderar mig att välja BoNet, då det företaget ses som ett blivande konkursfall. I så fall tar jag tillbaka min beställning direkt. Är det så, eller är det bara en elak lögn?

 

Sedan säger samma person att hos Bonet får man stå för utrustningen själv? Öhh..eeh..vad menar han med det? Jag har datorn och jag har ett nätverkskort, vad 17 är det jag skall stå för mer? ADSL modem och s k "splitter" som någon nämnde ingår väl? *irriterad*

 

Vad har ni andra att säga om dessa rykten. Bullshit, eller ska jag dra tillbaka min anmälan från BoNet och välja annan ADSL leverantör?

 

/Fredrik

 

[inlägget ändrat 2001-11-17 14:01:25 av spacedebree]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de går i konkurs, lär verksamheten fortsätta i någon form. Det troligaste är nog att man som kund inte kommer att märka av det...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bullens ölkorv

1:a månadsavgiften ingår inte.

När jag beställde för ca 6 månader sen, fick jag det billigare alternativet, 1495:-. Fick för mej att det berodde på att jag själv installerade, men nu finns inget sånt alternativ på deras sida längre.

Det tog ca 3 veckor efter anmälan till inkoppling.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...jag har ju Mac, så jag har kortet inbyggt. Det fanns inget val att få med nätverkskort eller så. Ska jag maila och säga att jag inte behöver nåt eller hur funkar det?

 

Nej, han har nog inte den kollen som jag först trodde. Tidigare har jag nästan bara hört gott om BoNet.

 

Tack för att ni svarade! =) Skriv gärna mer.

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sär skrivningar tycks vara något många retar sig på.

 

Det kan vara roligt oxå, läste överaxeln på mitt ex när hon satt och skulle söka jobb .. var ett visst stort leksaksföreta här isverige som sökte Kassa Biträden.

 

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att man kan få ner anslutningsavgiften några hundringar om man installerara själv.

 

nuför tiden leverar BoNet via posten. m.a.o. alla får installera själv.

 

Är det någon egentlig nackdel att ha fast IP som t ex Bonet har?

inte det minsta, väldigt bekvämt...

 

Skulle ni som har Bonet kunna berätta lite om hur ni upplever deras hastighet, support osv.

 

Hastighet: inget fel på den, men mer kräm vill man alltid ha.

 

Support: det var värre förr.

 

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bodde själv hos NewSec förut och jag bad dem att dra åt ***** när jag skulle betala extra i hyra bara för att de skulle installera något sketet Com Hem, satt juh redan på BoNet.

 

Nu för tiden har det inte vart några problem i GBG vad jag har märkt, det har väl vart nere några minuter någon gång den senaste tiden, men inga längre stunder.

 

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan säger samma person att hos Bonet får man stå för utrustningen själv? Öhh..eeh..vad menar han med det? Jag har datorn och jag har ett nätverkskort, vad 17 är det jag skall stå för mer? ADSL modem och s k "splitter" som någon nämnde ingår väl? *irriterad*

 

Det du får med från BoNet är följande:

1 st ADSL modem

1 st splitter

1 st kontakt att stoppa i telejacket

+ några sladdar för att koppla ihop dessa med varandra.

 

Sladden som du får till som skall gå mellan modemet och nätkortet är inte speciellt lång så det är det enda du kan behöva köpa nytt.

 

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en hel sida på nätet som bara handlar om sådana tokigheter. Avigsidan heter den.

 

 

--

MVH//eemil S(m)urf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi håller på att diskutera Bonet vs. andra leverantörer på nedan adress. Enklare att hålla reda på 1 tråd.

Välkomna! =)

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=234151

 

/fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...