Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

683 MB på CD-R skiva??????


Martin77

Rekommendera Poster

När jag skulle säkerhetskopiera ett spel jag nyss köpt visade det sig att det inte gick för att skivan innehöll 683 MB. Rymmer inte CD skivor endast 650 MB???

Är det någon sorts kopieringsskydd?? Spelet är Dune 2000. Jag bränner med

Adaptec Easy CD Creator.

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Tyvärr så fattar jag fortfarande inget! Enligt deras (Maxells) hemsida har de inga skivor som rymmer mer än 74 min/650 MB.

Men om man kollar i specifikationerna till min brännare (Panaconic/Matsushita CW-7502) så ska den kunna bränna skivor med 748 MB i "Mode 2". Vad är mode 2t? Och hur gör man det i Easy CD Creator?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Maxells 680Mb skiva är också på 74minuter..

Lustigt eller hur?

Det är helt vanliga CD-skivor oftast sådana skivor som används när man gör dubbelalbum.

Fanns att köpa på OnOff och Siba, men det var ett tag sen jag såg dom skivorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanställning:

 

Rätta mig om jag har fel!

 

Som jag fattar det så kan man spara 10 MB på att välja "disk at once" när man bränner men då kan man inte lägga till mer data senare. Men det fattas fortfarande 23 MB.

 

Att göra en .exe fil av skivan är inte aktuellt då man måste ha den för att spelet skall funka.

 

Enligt http://www.esware.net/empire/hardware/cdrom/cd.htm finns det något som heter "overburning" som bara funkar på vissa brännare och i vissa brännar- program. Är det någon som förstår sig på detta får denne hemst gärna förklara hur jag skall göra.

 

Ett annat alternativ är att försöka få tag på en 700 MB/80 min skiva. Finns dessa i Sverige och helst i Västerås el. Sthlm trakten??

 

Tacksam för vilken info som helst!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Isaksson

Titta på TV4 text-tv sid. 761, på någon av delsidorna finns ett Göteborgs företag som säljer 80 min skivor för 15:-/st.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...