Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TAC-2


Jopi

Rekommendera Poster

Kan någon sägä om det är möjligt att köpa TAC-2 (bästä joystick någonsin) någonstans. Jag har funnit det mycket svårt och min Amiga känner sig så ensam utan TAC-2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Tjena!

 

Blir lite provocerad av att du utnämner TAC-2 till den bästa joysticken någonsin, även om jag vet att det är en ganska gängse åsikt... ;)

 

Den bästa måste emellertid vara Slikstick - TAC2's lillebror - med den mjuka gummidämparen (de senare modellerna hade en av hårdplast, och det gav en helt annan känsla)... Liten och nätt, perfekt pga. sin lilla slagyta. Den stora bristen - kvaliten, men priset medgav täta byten...

 

Ville bara säga det...

 

Lycka till att hitta en TAC-2 - det är verkligen en riktigt bra joystick!!

 

/ Johan

 

Hoppsan - såg att den här tråden var nästan ett år gammal, men ämnet är ju fortfarande hett, givetvis... ;)

 

 

[inlägget ändrat 2002-08-29 16:11:22 av Nollis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TAC2:an regerar. Oslagbar i 100-metersloppet i Track 'n Field. :)

På nått sätt lyckades man spänna armmusklerna så att näven bara skakade det lilla som behövdes för att loppet skulle vara över efter på 6 sekunder (minns inte tiden exakt). Verkade inte gå att få lägre tider.

Datorn hann väl inte med... ;)

 

En polares joystick hade betydligt större greppinne. Och vid joystickförstörarspelande så var det så långt avstånd mellan höger-vänster stopp att man var tvungen att följa med med hela armen, jobbigt.

 

Den hade dock en finess. Tillbakafjädringen var väldigt mjuk, så för att spela Track n' Field så räckte det att släppa pinnen från ena kanten så stod den och vickade fram och tillbaka en stund :)

Efter några vickande hade den tappat fart men då slog man bara till den lite med näven så fortsatte gubben springa.

 

Fast jag slog polaren med min TAC2:a =)

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om du menar en Wico Command Control, 3:e nerifrån på den här sidan: http://www.retrocactus.com/consoles/controllers.html

Det är nog min favorit, har en både till C64:an och Amigan.

Finns det inte någon form av adapter-hemmabygge så att man kan koppla den till joystickporten på en PC förresten?

Den skulle funka väldigt bra till MAME t.ex.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och mion brorsa knäckte säkert 5 stycken när vi var mindre...

 

´Jag har plockat fram min gamla C-64 fast jag har bara en Bathandle. (heter den så?). skulle också vilja ha en slikstik. den är favorit p.g.a sin korta slaglängd..

//Telleluy

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Exakt! Det är den korta slaglängden som ger ett övertag i intensiva spel som Decathlon och Gravity Force...

 

(Jag vet inte om ni spelat Gravity Force på Amigan, men för den som är intresserad kan jag berätta att jag faktiskt lyckats skjuta mig själv i det spelet! (hur man gör, avslöjar jag aldrig!) Mycket tack vare den precision som Slikstick gav...)

 

/ Johan

 

[inlägget ändrat 2002-08-30 12:34:01 av Nollis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

OK. På allmän begäran kommer jag härmed för första gången avslöja hur man skjuter sig själv i Gravity Force på Amigan:

 

1. Välj multiplayerbana 2 (den där spelarna börjar nere till vänster resp. höger)
2. Spelaren till vänster åker rakt upp så långt som möjligt
3. Vänder sig snabbt om - 180 grader
4. Skjuter ett skott.
5. Far så fort som möjligt in i väggen, och dör.
6. Återföds på ursprungsplatsen
7. PANG! Där kom skottet som du sköt iväg (punkt 4).

 

Som sagt - bara möjligt med en Slikstick...

 

/ Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Det såg ju inte ut att vara alltför avancerat bygge heller, nu har jag något att pyssla med i helgen.

 

Poäng till dig!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon sägä om det är möjligt att köpa TAC-2 (bästä joystick någonsin) någonstans.

 

Har kört med TAC-2 till Commodore-burkarna (20, 64 & 128)- måste säga att retrokänslan är svåröverslagen!

 

Jag måste dock villigt erkänna att en TAC-5 till en Sinclair ZXSpectrum 48 med spelet "Covern-fighter" (ja, givetvis på audiokassett) slår det mesta i den genren! =)

 

För att återgå till frågan så kan jag rekommendera en titt på 'ÖoB' i Rissne om du har vägarna förbi - där har de en massa roligt retro-stuff. ;)

 

Mvh

-Cat[ZX 48 med 3-ports joysticks-interface inkl. cartridge-slot samt en TAC-5]

_________________________________________________

"Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig."

okänd

 

[inlägget ändrat 2002-08-30 20:58:25 av Cat]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...