Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Skrivare

Johan A.

Recommended Posts

Fick för mig att jag skulle installera linux på en dator som tidigare hade w2k och använda den som server. Jag får allt utom skrivaren att fungera. Det är en HP DeskJet 610C och RedHat säger "cannot open '/dev/lp0' - 'No such device'" fast det är där den borde finnas.

Vad är det jag missar? Den fungerade ju i Windows för en timme sedan.

prova att kompilera kärnan geonom att skriva make xconfig. då får du välja vad kärnan ska vara kompatibel till. Detta ger dej också möjlighet att välja bort vissa saker som du inte har på datorn. Det gör linux snabbare

Gå in på den här adressen och kolla hur du kompilerar:

http://www.lysator.liu.se/~kjell-e/tekla/linux/kompilera-2.4-kernel.html

Ser man på, jag trodde RedHat inkluderat allt sådant redan. Men troligtvis var det något som saknades i det här fallet för efter en ny kompilering av kärnan så fungerar det utmärkt.

Bra med en sida på svenska.

Tack för det, poäng till er båda :)

En bra sak att göra när man installerar systemet är att ha allt igång som man tänker använda, som tex skrivare. Det kan ju tänkas att installationen hittar skrivaren då. I Mandrake får man välja om man vill installera skrivare under installationen.

Fast jag får se hur långvarig den här installationen blir för en av diskarna har börjat bråka. Fast det är ju den ena av mina båda IBM 75GXP :)

Ganska konstigt fel dock. Det går att använda den och så utan problem, men det går inte att partitonera om den. Så jag stoppade in den i en windowsdator och provad Partition Magic, men det säger Error 117, Can't fix drive letter eller något i den stilen. 'fdisk /mbr' verkar inte göra någon skillnad och IBM's DFT säger Defective device. Error code 0x70, Additional code 0x77.

Undrar var jag har kvittot. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...