Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Signaler till LPT:porten

LiveNdie

Recommended Posts

Jag undrar om det är någon som vet hur man kan skikca signaler till LPT:porten i C++.

har hittat massa ställen på nätet där det står att man ska använa outport eller outportb, har också hittat det i hjälpen för Borland3 som är det verktyg jag använder.

När man sedan använder det exemplet som dom har där :

#include <stdio.h>

#include <dos.h>

int main(void)

{

int port = 0;

char value = 'C';

outportb(port, value);

printf("Value %c sent to port number %d\n", value, port);

return 0;

}

Så får jag felmedelandet:

[C++Error] Project1.cpp(9): Call to undefined function 'outportb'.

det är samma fel för outport. Vad är det som inte stämmer, eller kan man göra på något annat sätt?

ps. det är altså inte så att jag ska skriva ut något, utan bara använda signalen

ds.

Har du include-filen med för den då? Jag vet inte om den ligger med i stdio.h, kolla i hjälpen. I dgjgpp gäller iaf att du ska ha med

pc.h

en snabbsökning på nätet gav att borland vill ha conio.h eller dos.h för att det ska fungera, efterssom du redan hade dos.h kan du ju prova att lägga till conio.h. Prova med det och säg hur det gick!

.:def:.

http://pirates.dyndns.org

Up and running on SuSE Linux :)

[inlägget ändrat 2001-11-04 21:14:30 av def80]

Oj, tack för ett så snabbt svar.

Jag antar att jag har med den include-filen efter som det var enbart detta som stog i hjälpen för komandot,

Alstså detta exempel. Tycker ju att det borde funka när det följer med programet.

Har redan testat att ta med även conio.h, det är också det som skiljer outportb och outport i hjälpen.

pc.h finns inte. Har laddat ned dgjgpp, men skulle gärna vilja lösa det med Borland.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...