Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3D


Camasu

Rekommendera Poster

Har funderingar på att lära mig 3D inom, i första hand, mitt företags inriktning. Arbetar som webbredaktör på ett försäkringsbolag.

Tänkte lägga fram ett förslag på jobbet angående 3D inom riskingenjörsområdet. Skulle vara bra att kunna gå in i byggnader och även göra rotationer runt dessa.

Vilken utbildning erfordras? Programvaror? Kostnader?

Detta har jag läst och det verkar intressant:

 

Panoramisk animering är en symbios mellan ett interaktivt panorama och animering. Du följer en fördefinerad bana men styr dig själv utefter denna, samtidigt som du hela tiden kan se dig om i alla riktningar. Det går att skapa klickbara länkar mellan olika panoramiska animeringar och förflyttningen mellan dessa kan illstrueras med en vanlig animering om man så vill.

 

Denna teknik är den bästa för att beskriva hela miljöer. Då du i realiteten "går" omkring i färdigt (av datorn redan beräknat) bildmaterial så kan obegränsat antal detaljer, såsom realistisk växtlighet, realistiskt ljus, riktiga skuggor, 3D-fasader etc. användas, kontra interaktiv 3D där datorns hastighet begränsar detaljrikedomen och effekter.

 

tacksam för svar, debatt, inlägg......

 

 

:-) hälsningar från I-B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Håller sedan en tid på med 3d studio max, det är ju ett program som jämfört med de andra proffesionella 3d programmen, Maya och Softimage, kanske är snäppet lättare att lära sig. Och sedan har man även möjlighet att lite lättare integrera program som Autocad eller andra mer cad inriktade program. Men det är ändå ett väldigt kraftfullt modellerings/animering/rendrerings program, och priset ligger ju lite billigare än de andra "proffs" programmen. Så jag skulle nog kunna rekomendera dig detta 3d paket, sen finns det diverse plugin att köpa till, tex Cult 3d som man med lätthet kan skapa precis det som du pratar om, gå in i byggnader å "titta" omkring i en VR värld. HAr inte själv använt mig av detta plugin, men det verkar inte speciellt svårt. Lätt att integrera med webben, har sett websidor med lägenhets reklam gjorda i detta program/plugin å det såg rätt hyffsat ut, om ni var innne på Aftonbladet.se efter N.Y katastrofen så fanns det animeringar gjorda med det programmet, tror jag..kommer inte riktigt ihåg.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för ditt svar.

 

Finns det ett demoex. av programmet ifråga? Någon bra sida på nätet som du kan rekommendera om 3D-produkter, kanske?

 

 

:-) hälsningar från I-B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.newtek.com

 

Lightwave 7 finns som demoversion - höjdare. Verktyg för exempelvis att rendera till QTVR och andra fåniga VR-format följer förstås med (inte för att jag någonsin har använt dem ;)

 

MAX brukar kräva 30kkr plugins extra för normal funktionalitet - men det är lite bättre med fyran förstås ;p

 

---

 

Annars kanske 3D studio VIZ är något i stil med vad du är ute efter?

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

[inlägget ändrat 2001-11-07 21:24:22 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...