Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Grafikkort för PCI

Frasse

Recommended Posts

Någon som kan säga vilket grafikkort som är det

det bästa för min pc som har några år på nacken.

IBM Aptiva 64 MB Ram /PCI .

Jag vet att jag kan uppgradera RAM-minnet till 384 MB, så några år till tänkte jag använda datorn.

MVH Frasse7

Tja det beror ju på en del saker som:

Vad ska du använda datorn till?

Vilka spec. har datorn? (Mhz? först och främst)

Vad har du för grafik kort? (moderkorts grafik krets, voodoo3 eller...)

Någon som kan säga vilket grafikkort som är det

det bästa för min pc som har några år på nacken.

IBM Aptiva 64 MB Ram /PCI .

Oufff !!! Och jag som tyckte att jag hållit ut länge med min Aptiva P2-300MHz !?! PCI grafikkort ? Finns knappast längre, det enda jag vet är något enstaka "noname" TNT2-M64 32MB utan TV-out som vissa grossister fortfarande har för runt 700kr. Bortkastade pengar, eftersom ett sånt kort är otroligt lågpresterande jmfrt moderna grafikkort.

Själv byggde jag en ny dator i fredags och återanvände så mycket som möjligt av den gamla, för 3.990kr fick jag:

Ny 300W rymlig låda

Nytt _snabbt_ moderkort

Ny 1GHz processor med fläkt

Ny 128MB minnesmodul 133MHz att komplettera en likadan jag redan hade

Nytt GeForce 2 MX400 64MB grafikkort med TV-out och riktigt bra prestanda om än ingen värsting.

Byggde ihop hela surven med gamla diskarna, brännare, DVD, nätverkskort, ljudkort på ca 3 timmar och sen lite under en timme att installera Windows XP professional på systempartitionen(alla dom andra gamla partitionerna med data fanns då kvar).

Det hela är _fruktansvärt_ mycket bättre än vad den gamla aptivan var med 256MB och ett Voodoo grafikkort. Enorm skillnad helt enkelt ;-) Och för en mkt låg penning jmfrt köpa ny dator. Jag föreslår alltså att du sparar ihop några korvören och följer mitt exempel :-)

Ingår priset för xp i de 4000?

Eller använder du en stulen kopia?

Och vad, jag frågar bara _VAD_ föranleder "KRAAAAANTZ" att tro att jag kör en stulen kopia ???? Har aldrig tanken slagit "KRAAAAAAANTZ" att jag kanske redan hade XP och att det var en bidaragande orsak att slutligen slå till och uppgradera datorn, eftersom den började lagga så gräsligt ???? Faaaan, tänk innan du skriver, hade det varit i RL hade det kunnat gå _riktigt_ illa det här, fy faaaan :7|

(FYI så har jag varit med i XP:s certifierade betatestningsgrupp i månader, så hade jag bangat att köra den skarpa versionen hade jag varit en verkligt skruvad person även om jag för personligt bruk föredrar Linux)

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

Jag använder datorn mest till spel.

Datorn har en PII processor.

300 Mhz, Integrerad ATI-grafikkort.

2 st voodoo2 a' 12 MB var, seriekopplade

Jag använder datorn mest till spel.

Tja, kör du med dubbla Voodoo 2 lär knappast en TNT2-M64 bräcka vad du redan har. Du blir alltså i pricip _tvungen_ att göra som mig, om du inte vill köpa en ny dator. Enda skillnaden är väl att om du är gamer kanske du vill lägga ytterligare en liten slant på ex ett GF2 Ultra eller GF3 Titanium 200. GF3 Titanium 500 kostar ju 5000kr, så det kanske är uteslutet ?

/PaleRider

Asus PCI V7100 GeForce2 MX-400 32MB

fast väntar du ett tag så kommer

GeForce3 som PCI

Starkt jobbat ;-) Jag trodde jag kolat runt mycket, men det har jag aldrig sett att någon salufört. GF3 som PCI ? Tillåt mig tvivla... annars tycker jag iaf han gör bättre att uppgradera hela kitet, köper han ett Asus har han ändå ingen större nytta av det när han väl får en "riktig" dator med AGP port :-P

/PaleRider

jag varit med i XP:s certifierade betatestningsgrupp i månader

"Certifierade"? Det låter konstigt... Jag var också betatestare, men... "certifierad"? Eller, var det bara för att jag inte gav dem "så mycket" feedback?

Ciao,

Anders

Ge mig namnet på den ultimata superdatorn som har allt?

Superdator är kanske att ta i, men pratar vi hemdator kan jag ovetenskapligt redogöra för vad som surrar i _mitt_ huvud iaf:

1 st MP moderkort, för 2 processorer alltså, ex. Tyan för Athlon

2 st Athlon MP 1500+ då, såklart

3-4 GB DDR SDRAM minne

5 st. MAXTOR 160GB diskar i RAID 5

1 st GeForce 3 Titanium 500 för spel

och

1 st Oxygen eller liknande grafikkort för 3D rendering

För ljud; vanligt grafikkort ? nja, skulle nog hellre vilja ha ex. Yamahas professionella lösning där man genom ex. Cubase kan styra både externa synthar, hårddiskrack och digitalmixrar, allt i ett så att säga. För hemmabruk ligger väl Sundblaster Audigy Ex bra till med sin externa kopplingspanel och fjärrkontroll, tyvärr bara 16 bitars inspelning men iaf 24 bitars uppspelning, vilket borde räknas för en gamer.

En ultra silent låda såklart, samt någon sofistikerad kyl lösning så man kan överklocka sina dubbla proppar rejält.

Nåväl, nu flummade jag ut lite men hursomhelst, poängen i hela det här är att om 12-24 månader kanske en vanlig hemdator klår den här "drömdatorn" I PRESTANDA rejält. Sånt är livet i datorsvängen ;-)

/PaleRider

"Certifierade"? Det låter konstigt... Jag var också betatestare, men... "certifierad"? Eller, var det bara för att jag inte gav dem "så mycket" feedback?

Hehe, det beror på vad man menar med certifierad såklart dvs antingen om man fått ett snyggt certifikat att hänga upp på väggen ie MSCE som dessutom kostar pengar eller om man helt enkelt bara blivit antagen att få delta i rätt "hemliga" nyhetsgrupper och få tillgång till dom lösenordsskyddade siter där man laddar ner material. Kanske skulle jag valt ordet "Officiell", men hur lätt är det efter några vinglas ?

Något certifikat att hänga upp har jag _inte_ fått, men jag fick själv mycket feedback av att delta i diskussionerna och dessutom var det väldigt roligt. Självklart ser man fram emot kommande spännande mjukvara att vara med och leta fel i, erfarenheten är heller ingen nackdel att ha den dag det är dags att verkligen "slå mynt" av saker så det är inget att dissa, även om du själv redan råkar vara en hyfsat respektabel programmerare. Eller gillar du bara att märka ord ?

/PaleRider

Well.. jag anser att det inte är något fel på mina programmeringskunskaper.. (vill bli bättre på GUIs i non-MFC VC++ dock.. :)

Och, ja, jag gillar att märka ord också. :)

Ciao,

Anders

Well.. jag anser att det inte är något fel på mina programmeringskunskaper.. (vill bli bättre på GUIs i non-MFC VC++ dock.. :)

Planer på att spöa grabbarna på Stardock ? Får vi se ersättaren till Luna signerat Anders Nilsson ?

Och, ja, jag gillar att märka ord också. :)

Yrkessjukdom såklart, dessvärre kan jag bara konstatera att jag med rätta är betydligt buggigare än din mjukvara. Men det är bara som jag är :-)

/PaleRider

[inlägget ändrat 2001-11-04 00:21:20 av PaleRider]

Fast är 160GB's diskarna IDE så kanske det behövs ett par SCSI-diskar för operativ med mera. :)

Naturligtvis, jag bara skissade, fortsätt gärna och bygg på. Sen kan vi börja räkna på priserna också så småningom - spännande :-)

/PaleRider

Njae.. jag överlämnar det åt dem.. MS kommer nog med en ordentlig theme-editor någon gång... GUI-problemen är personliga. :)

Ciao,

Anders

Mattias Björck

varför inte backa lite?

MSI K7T266 PRO2-RU

XP 1600+

256 ddr ram

Resten brukar gå att flytta över från skräpet man har står i datorhörnan :) En sjysst rigg för ca. 4700:-.

Fast ett GF2 GTS eller PRO behövs ju till det här;) Ytterligare ca. 1700:-. Och kanske 2 IBM deskstar 60 GXP 40GB 7200 rpm raid1 , á 1679:-. Ooops bidde visst 9800:- He he....

Men sen är det bara att hålla i tangentbordet....... >)

/M

Den intelligente lär sig av sina misstag, geniet lär sig av andras.

[inlägget ändrat 2001-11-06 12:55:17 av Mattias Björck]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...