Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Minne

Niklas

Recommended Posts

Köpte en 256Mb SDRAM-modul och satte i den i min dator. Det tråkiga är att datorn säger att det bara är 128 Mb. Provat att sätta den ensam och med andra SDRAM-moduler. Även testat alla mina tre SDRAM-platser. Har ett ABIT BE6-II moderkort.

På minnet står det Unbuf. 3,3 V. Det är ett s.k. "original"-minne vad det nu innebär......

Det sitter 8 st. kapslar på minnet där det står 16Mx16 vilket ger 256 Mb totalt efter lite räkning. ((16*2^20*16*8)/8)/1024*1024 = 256 Mb.

Varför fattar inte datorn att det är 256 Mb?

MVH // Niklas

För att ditt moderkort inte klarar mer minne (256MB-moduler) eller så beror det på den bugg som fanns i en del windowsversioner. Vad har du för operativsystem?

Jodå, moderkortet klarar upp till 1Gb minne.

Har du testat att uppgradera BIOS'en ?

Överklockningens gyllene regler:

#1 "går det så går det"

#2 "går det inte så har man garanti" :)

Hittar att kortet inte klarar mer än 256MB-moduler (3x256 = 768MB maximalt) precis som mitt K7M - fast det påverkar juh inte fallet här förstås ;)

Börja med en BIOS-uppdatering om du inte har senaste versionen. Hjälper inte det kanske du bör överväga lite sökningar på abit.com.tw eller stfw och ev. byta minnet.

--

/Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Vid uppstarten räknar den bara upp 128 Mb så det har inget med Windows att göra denna gången :)

Jag har den senaste bios version....

Har även kollat lite på Abits hemsida utan att hitta nått som berör ämnet.

Får väl byta minnet och se om det hjälper. Ska även försöka prova det i en annan dator.

MVH // Niklas

Hittade följande:

My new 256Mb DIMM doesn't seem to work on my motherboard!

Newer memory modules can contain 256Mbit chips (i.e. 8 chips eith non-parity or 9 chips with ECC memory given a 256Mb module). These chip types are not supported on older motherboards based around the Apollo Pro 133, i810, BX, EX and LX chipsets.

Här är mer stuff:

http://n.ethz.ch/student/sroland/ram_bx_faq.html#Q:_What_module_sizes_are_supported_on_my

256MB modules might work, depending on the internal organization of these modules. You need modules with 16 ram chips, each chip organized as 16Mx8. The modules with 16 ram chips organized as 32Mx4 will NOT work, nor will the modules with 8 chips. More information here .

Here (more info): http://n.ethz.ch/student/sroland/ram_bx_faq.html#Q:_I_dont_quite_understand_which_256MB

--

/Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...