Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Celoron = Ljuger?


Crippe

Rekommendera Poster

  • Svars 57
  • Skapad
  • Senaste svar
Vad menar dom då med 1800? För dom kan ju inte mena i förhållande till TB..den finns ju inte och tydligen duger inte den till att fås upp i 1800MHz?

 

Vad de menar? Det är ju bara en marknadsföringsgimmick. De vill gärna att man ska tro att en AMD-processor som heter exempelvis XP2500+ är snabbare än en P4 på 2.5 Ghz (vilket hittills varit fallet). Men de vill för död och pina inte lova något sådant. I stället hävdar de därför att modellnumren är till för att man ska kunna jämföra olika AMD-processorer.

 

Är man godtrogen kan man ju utgå ifrån att AMD:s modellnummer alltid kommer att ge en korrekt prestandajämförelse med Intel-processorna. Själv föredrar jag nog att lita på oberoende benchmarks i stället.

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv föredrar jag nog att lita på oberoende benchmarks i stället.

 

Just det. Men för en komplett okunnig som bara behöver en ny dator, och dessutom har bråttom, hur svårt val är det att det blir en Intel ? Om den har "många" fler MHz ? Om inte AMD åtminstone försöker släta över lite med sin löjliga 1800+ gimmick, den okunnige behöver nog faktiskt ha den siffran att stödja sitt beslut på, ja då kommer dom säkert att få problem med försäljningen. Omoraliskt, förtäckt, knipslugt eller inte är det förmodligen ett rätt beslut. Har ni tex noterat hur många småbilar med pyttemotorer som har hastighetsmätaren graderad till 260 nuförtiden ? Såna är folk, Tråkigt nog :-(

 

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att se att även Björn inser att AMD inte baserar sin PR på sina gamla processorer annat än i marknadsföringen.

 

Kul att se att även du inser att modellbeteckningarna på AMD:s nya processorer är en marknadsföringsgrej.

 

Vilket är vad jag försökt säga hela tiden... att de inte med säkerhet kan användas som prestandamått för att jämföra olika processorer.

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det. Men för en komplett okunnig som bara behöver en ny dator, och dessutom har bråttom, hur svårt val är det att det blir en Intel ? Om den har "många" fler MHz ? Om inte AMD åtminstone försöker släta över lite med sin löjliga 1800+ gimmick

 

Åh, jag håller med dig. Det är inget särskilt ondskefullt eller lömskt med det AMD gör. Jag bara reagerar mot folk som borde veta bättre som säger att AMD:s modellbeteckningar anger hur snabb processorn är jämfört med en P4. Det kan man f-n inte alls vara säker på, när inte ens de själva påstår att det är så. (Hävdar man dessutom att AMD jämfört med Northwood så... ja...)

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

Självklart är det ju för att okunniga försäljare och liknande ska skriva fel överallt och i annonser och sånt påstå att processorn verkligen jobbar i 1,8 GHz. Tog mig 45 minuter att förklara för "nördarna" i min klass varför det stod 1,8 GHz i tidningen trots att den egentligen bara är 1,5...3 (?) GHz. Jobbigt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bara reagerar mot folk som borde veta bättre som säger att AMD:s modellbeteckningar anger hur snabb processorn är jämfört med en P4

 

Nu vet jag inte hur många som säger så, men jag TYCKER att AMD´s beteckning fortrarande är till för att ta bort "ögonen" från den egentliga MHz, och samtidigt leda konsumenterna till att inse att den motsvarar Någon cpu som presterar ca 1800MHz. Och då menar jag inte mot någon CPU som inte finns eller kommer att finnas :o)~

 

 

//Depto

_____________________________________________

Alla klagar över sitt dåliga minne, men ingen över sitt dåliga förstånd. .

La Rochefoucauld

 

 

[inlägget ändrat 2001-11-04 11:04:08 av Depto]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...