Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Comviq GPRS & pop3-mail på T68


melko

Rekommendera Poster

Har du fått GPRS-inställningarna skickade till din telefon från Comviq?

Jag har inte T68, men väl R520 och det bör inte skilja mycket mellan dessa. Såvida det inte är programfel i T68 (som jag hört rykten om)

Du skriver inte vilken leverantör du har för pop3-mail. Själv har jag Telia. Vilket innebär att jag fått skapa ett datakonto för Telia, där man måste uppge ett telefonnummer till deras server för uppkoppling från mobil.

Har du tidigare fått WAP-inställningar från Comviq ta bort dessa då du får GPRS-inställningarna. Man kan ha båda i R520. Men då gäller det att se upp då du kopplar dig så att du inte av misstag väljer WAP istället för GPRS. GPRS kostar ju bara 49SEK/mån.

Manualer för Ericssons telefoner finns här: http://www.telesupport.se

Om T68 finns med har jag inte kollat.

 

Maxi

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja inställningarna kommer från Comviq.

Carambole och Wineasy står för mailen.

 

Telefonnummer till Telias server? Men då koplar du inte upp dig via GPRS för att kolla pop3-mailen?

 

Fattar inte riktigt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att läsa mailen går jag alltså inte via GPRS, utan via datasamtal enl Comviqs taxa till Telias Pop3 server. Trodde också att jag kunde hämta mina Telia mail via GPRS. Men nej. 2 olika leverantörer. Att hämta och läsa mail fungerar dock. Om än långsamt.

Jag gissar att du alltså får ta reda på dina resp mail-leverantörers servernummer (för mobil uppkoppling). Såvida du inte ringer dem och får dom att låta koppla upp dig mot Comviqs GPRS.

 

Vad beträffar citat: "uppdateringar till Ericssons mjukvara" har jag en synpunkt. Det är inte uppdatering av telefonens mjukvara, däremot uppdatering för att synkronisera med t.ex. Outlook.

Uppdatering av telefonprogramvara sker på service-punkter gratis.

 

Maxi

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte uppdatering av telefonens mjukvara

Ok, misstänkte det... Det hade varit fräckt annars. ;)

 

För övrigt, det här GPRS-snacket... Tror vi kommit lite ur spår här.

Att kolla sin POP3-mail via GPRS på Ericsson T68 fungerar utmärkt med kombinationen "helt vanlig pop3-server" och Telia Mobile Online GPRS.

Däremot har kompisen problem att kolla sin e-post via Comviqs GPRS-abonnemang (även den med T68:a).

 

Tror att problemet har med Comviqs GPRS-tjänst att göra.

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...väljer WAP istället för GPRS...
WAP och GPRS är olika saker. Det du menar är "kretskopplat datasamtal med GSM" istället för "paketswitchad trafik med GPRS". WAP går utmärkt att använda över båda dessa alternativ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte du kolla med dina polare om han fått igång pop3 via comviq gprs. Om han lyckas skulle jag vilja vet hur han gör...

 

comviq gprs verkar lite instabil överlag, vad har ni för erfarenheter?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått mitt Comviq GPRS med min T65 att fungera med avseende på mail via pop-server. Ställde in ip-adressen till pop-servern/smtp-servern, men kan hålla med om att det är aningen instabilt och långsamt.

 

Anledningen att vissa pop-servrar inte fungera kan vara att de filtrerar på ip-adresser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick det att fungera till 50%. Kunde hämta mailet och läsa avs + ärende. Men texten i mailet fick jag inte till telefonen. Angav då IP-nr för SMTP-servern (efter att ha pingat Telia). Men fortfarande ingen mail-text. Däremot fanns inte mailet kvar på servern, så det gick inte att hämta hem till Outlook. Har nu tagit bort IP-adressen, och angett SMTP-serverns namn. Men det hjälper inte.

Det verkar också så att SMTP-serverns IP byts. Jag har pingat 5 gånger och fått olika IP.

Pop3 däremot är hela tiden samma.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...