Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

1 Terabyte i garderoben


Weyland

Rekommendera Poster

Jamenvisst, varför inte.. någon som har förslag på en entusiastlösning som kan tänkas fungera fint? :)

 

Jag startar mest den här tråden för att jag är nyfiken, och själv funderat mycket på större lagringskapacitet i dagarna. Samt att jag blev inspirerad av en artikel om en linuxburk med 16 IDE-diskar i för 1TB kapacitet till ett, ja, förhållandevis lågt pris.

 

Det lär alltså räcka med 6 160GB Maxtordiskar (960GB) för att uppnå målet. Fast vilka ATA133-kort finns tillgängliga idag? Och kommer flera av dessa att fungera med varandra (den som försökt stoppa två sblive! i samma burk vet vad jag menar)?

 

Med 6+1 diskar och typ mjukvaruraid-5 under något valfritt OS torde man juh ha kommunens fetaste SAN för ett par tusenlappar ;)

 

(7*4000 = 28 000 sek för diskarna?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Det blir väl inget SAN?

 

NAS är en start juh - resten var upp till er att spåna fram liksom.. doh! ;p

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2001-11-01 19:36:29 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha.. (trögfattad här serdu.. ;-)

Du menade nog SAN, men NAS är annars en ganska bra beskrivning om man inte har några andra tjänster på burken än just diskspace.

Men vad skulle experimentet kosta egentligen?

Tror ni mjukvaru-RAID ger acceptabel prestanda?

Finns det smarta tools för att koppla användarhanteringen med filsystemsrättigheter till AD eller NDS om man kör nån Linux på burken?

 

(Ni märker att jag får idéer..)

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

Trodde du hade datorer upp till brädden i varenda garderob därhemma.... ska du köpa en extra bara för det här projektet kanske??? (vad säger egentligen din flickvän om att du tänker slösa 28000 på nåt sånt här??? Blir allt att sova själv i fortsättningen ;-) )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, NAS - network attached storage, är väl en rätt generellt använd term - tycker jag en blind filserver kan klassas som egentligen ;)

 

Man får väl börja med en eller ett par Maxtordiskar och klura ut vilka kontrollers som fungerar bra ihop med varandra (typ två promise Ultra133 kanske? - 4 kanaler, 8 diskar) och softraida under bsd, linux (tror en win2k-server är lite dyyyrt för ändamålet ;)

 

mjukvaruraid bör iaf ge lite bättre prestanda än ett vanlig billigt IDE-raid-kort typ Fasttrak eller 3Ware Escalade - iaf om man ser till de prestandatester man kan snoka fram.

 

 

När det gäller Conios synpunkter så, nej - jag har inte datorer överallt. Vi har bara tre totalt i lägenheten just nu, och det finns många kvm över ;) Båda arbetsstationern är dock under uppgraderingsplaner så det blir en dröse delar över snart... några 28 000 äger jag inte just nu, men det får juh bli ett projekt under utveckling. Min flickvän säger inte så mycket, förutom att NetIntense borde uppgradera sin vbscriptmotor nå'n gång :)

 

Ska man pyssla ihop ett vlan av nå't slag btw? Brygga ett par NICs för högre bandbredd? Och vad ska man ha för chassi? Borde vara i storleksordningen av en Suse-kartong med handtag tycker jag - med plats för ett microatx utan instickskort å sex diskar (ok, microatx-kort med dubbla ethernetjack är förmodligen ovanligt ;)

 

Koppla linuxburkar med adminverktyg för AD är dock utanför min nuvarande kompetens tror jag, eller ork och energi iaf... låter väldigt konstigt i en hemmamiljö om inte annat.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla linuxburkar med adminverktyg för AD är dock utanför min nuvarande kompetens tror jag, eller ork och energi iaf... låter väldigt konstigt i en hemmamiljö om inte annat.

Skall du tala om för mig att detta verkar konstigt i en hemmamiljö så undrar jag var ditt projekt hör hemma..! höhö =)

 

Men!

Högre prestanda ut på LANet kan man få ganska billigt om man skaffar ett par NICs med stöd för Adaptive Load Balancing, ALB.

Det fungerar så att ETT kort är 'main', det pratar precis som vanligt åt bägge håll. Men de andra korten pratar bara ut mot switchen, där går ingen trafik in i servern alltså.

Med 4 kort kan man alltså få 100 mbit in mot servern och 400 mbit ut från den.

Det är ju oftast trafik åt det hållet som man vill ha rejält med kräm i.

Fördelen med detta är att man inte behöver en specialkonfigurerad switch, det räcker med en vanlig icke övervakningsbar billig historia.

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då, det verkar konstigt (AD) i en garderob då - bättre? För i garderober har väl alla sina lagringssystem? ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Hej !

 

Jag har en testrigg på jobbet med 6 * 60 GB i Raid5-koppling via W2K servers mjukvaruraid, det blir alltså en diskyta på 300 GB.

Hade lite problem att få prestanda på den pga. en trasslig disk men har nu kört den i produktion ca. 3 veckor.

 

Den ska ersättas med dessa 160 Giggare så fort de finns att köpa och förutsatt att de fungerar som avsett

 

Syftet med detta är att istället för att bränna Arkiv-CD i förbannelse så kör man ut data på långsam (men feltolerant disk) och gör tapebackup istället.

 

Får man upp 8 diskar (ger ca. 1.1 TB) så klarar vi (mindre reprofirma) oss åtminstone ett par års lagring av temporärt material.

 

 

Dock ska man som alltid tänka på att det man får är en lååångsam men stor och billig diskyta, det är alltså inget för filhanterare egentligen.

 

 

/Johan

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...