Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Sircam

robin lindholm

Recommended Posts

robin lindholm

Min pappa har drabbats av sircam viruset. jag har försökt hjälpa honom och installerat ett antivirusprogram, men det kunde inte ta bart filerna. Nu ligger de i c:\_restore\temp\ och heter typ a0003350.cpy fortfarande infekterade och går inte att ta bort(åtkomst nekad), det går inte att avsystema dem eller att ta bort dem? Min fråga är, kan detta vara ett sätt från virusprogrammet att lägga dem i en karantän, är min dator fortfarande smittade, och hur tar jag bort dessa filer?

mvh Robin

Anledningen till att filerna ligger i _restore är för att ME (antar jag) har sparat filerna där (snällt va? :). Filer som sparas i denna katalog är till för återskapning och är därför "skyddade" och det är därför som antivirusprogrammet inte kan ta bort dem.

Det "lättaste" sättet att få bort filerna, är att slå av och på SFP (System File Protection, även kallat "System Restore"), men då förlorar du också tidigare skapade systemåterställnings-punkter. Sedan startar du om datorn, och slår på skyddet igen.

För att slå av/på skyddet: (Jag har bara använt engelska ME, så jag vet inte vad det heter på svenska)

Högerklicka på "Den här datorn", välj "Egenskaper".

Välj "Prestanda", välj "Felsökning".

Där finns "Systemåterställning" eller något.

Klicka ur det... starta om datorn.. och klicka i det igen, så skall filerna vara borta.

Ciao,

Anders

Man kan ju fråga sig hur filerna kom dit. Via ett antivirusprogram eller en av många Sircamfixar? Återkom med uppgift om OS, (anti-)virusmjukvara så får du bättre hjälp.

Anledningen till att virus-filer hamnar där, är för att OS:et av någon anledning valt att ta en "backup" på en fil, som då tyvärr råkade vara infekterad.

Ciao,

Anders

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...