Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

D-Link och nätverk


Poeten Iréne

Rekommendera Poster

Poeten Iréne

Hej!

 

Är helt okunnig på nätverk och har skaffat en D-Link 804 för att koppla ihop en Mac och PC. De ska kunna dela på Telia ADSL och skicka filer till varandra. Har ännu inte fått ADSL-modemet men vill kunna koppla ihop datorerna med varandra.

 

Vet inte hur jag ska koppla ihop datorerna och D-Link. Har satt ihop D-Link och Macen med kabeln som följde med D-Link. Har kopplat ihop PC:n och D-Link med en nätverkkabel. Men PC:n hittar inte D-Link...

 

Jag behöver grundläggande hjälp som ni ser:)

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad då "hittar inte"?

Förväntar du dig att den ska dyka upp som en nätverksenhet eller vad? Går det att pinga den?

 

[inlägget ändrat 2001-10-30 11:27:30 av Magic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Börja med att läsa anvisningarna för 804 (routern), där står hur du ska koppla ihop allting. Enklast är att låta routern tilldela IP-adresser till datorerna. Sen skriver du http://192.168.0.1 i din webbläsare för att komma åt routern och konfigurera.

 

 

Mvh,

 

Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poeten Iréne

Tack för hjälpen! Men det står ingenting om hur man kopplar ihop fler datorer... Det jag mest undrar över är om det räcker att koppla ihop datorerna via D-Link eller om det behövs ytterligare kablar mellan datorena?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Richard Tapper

Det enda Du ska behöva göra är att koppla in båda datorerna i D-linken.

Kan behövas korsade patchkablar.

Jag råkade ut för detta när jag skaffade min. Hur det fungerar med Mac vet jag inte. Men med PC vart det inga prob.

 

D-linken ska inte synas i nätverket.

Det kräver att Du har konfiguerat den precis som dina datorer. Med samma arbetsgrupp m.m.

 

 

/ Richard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sidan tror jag snarare förvirrar än hjälper. Det står hur mycket som helst som man inte behöver veta för att få saker att funka.

 

 

Mvh,

 

Pelle

FIFA 2001 freak, Linuxnörd och MCP (i den ordningen)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan lär man sig en hel del man förr eller senare behöver kunna för att få andra saker att funka.

 

För att inte tala om värdet på länken i fråga som allmän referens för hemanvändare och nybörjare. Elitklass är bara förnamnet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...