Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta operativ system?


Mats

Rekommendera Poster

Jag har en maskin som börjar bli några år och går trögt.

128 Mb internminne, 2 Gb hårddisk, 133 MHz Pentium

Nu ligger det Win NT serverversion på den.

 

Skall jag lägga upp win 95, 98 eller 2000 på den om jag bara vill köra Office 2000 och lite enklare program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 98 låter som en acceptabel lösning tycker jag.

Men 2 GB är nog i långsammaste laget. En ny disk på 10-20 GB är en uppgradering som borde ge den sjussen som behövs.

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

W98 andra utgåvan är nog det snabbaste. Bromsen är Office. Se till att installera bara det du tänker använda, undvik assistenten, Office genvägarna och annat lullull om du inte tänker använda dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, det är inte säkert att datorn stöder en disk på mer än 8GB. Dessutom är det inte säkert att en ny ATA-66 eller ATA-100 disk funkar på diskkontrollern. Jag har en burk från jan 2000

och en ny (sep 01)Maxtor 40GB ATA-100 hänger Intels BX-chip i starten, IDE0, funkar däremot på IDE2 en HPT366(?) kontroller. Wipa disken, Installera om NT och välj nått lättare som Office 97 kanske?

 

 

 

 

Varför inte cykla istället?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal laptop Pentium 120 med 48Mb minne och 2Gb HD. Jag installerade W98SE på den. Ordbehandla i Office 97 går utmärkt. Kan tom spela Panzer General på den ;) Surfning kan gå lite trögt om det är mycket att rendera.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>W98 andra utgåvan är nog det snabbaste.<< ehh, Win ME startar snabbast av alla win OS. Win 98SE är däremot mer kompatibelt för spel än Win ME.

-----------------------------------------------------

"Very little is needed to make a happy life;

it is all within yourself, in your way of thinking."

-Marcus Aurelius Antoninus

----------------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...