Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är det som är så kraftfullt med Linux?


Perra

Rekommendera Poster

Har kört Linux en del hemma och tycker det är ett bra operativsystem. Men jag har inte upplevt det som särskilt snabbt. Kör Redhat 7.1 med Gnome och KDE och det tar längre tid att starta program där en i Windows t.ex. Filhanteraren i KDE2 tar längre tid att starta än MS Word i Windows 2000.

 

Visst är det väldigt stabilt och så, men inte så snabbt...

 

Har en PC 300 Mhz, 192 MB RAM. En partition med Windows 2000 och resten Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Styrkan hos linux ligger inte så mycket i fönsterhanterarna som i skalet. Skalet är ruskigt snabbt, och du kan göra nästan allt där.

 

Sen skriver du att det är stabilt, men inte snabbt. Om du anser att kraftfullt är synonymt med snabbt är du lite illa ute. Kraftfullt i det här hänseendet är ju mer vad Linux har för användningsområde. Du kan använda Linux nästan till vad som helst.

 

Mvh,

 

Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda Linux nästan till vad som helst.

 

Du kan ev. använda Linux för serverbruk och inget annat.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo alla tycker som jag, det är därför som Linux har fjuttiga 0,5 % av desktopen och därför som 99,9% av alla som testar Linux tar bort den efter ett par dagar, att inbilla sig något annat är att ägna sig åt önsketänkande som inte har någon förankring i verkligheten.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, dom som inte är så intresserade av andra OS och gärna vill bli hjärntvättade av M$ så varsågod inte skall ni tvingas på Linux, men jag har kört linux ett relativt bra tag (-96)..

 

Det som jag gör med datorn funkar lika bra i linux så varför inte prova på och utveckla sig lite? Man får rätt mycket kunskaper om nätverk genom och bara använda linux, så som DNS,TCP/IP,DHCP mm.

 

Det jag gör på datorn är ex spela Q3, irc, surfa, maila, icqa och programmera. Men huvuddelen av tiden så köra jag Q3. Jag får bättre prestanda i Q3 iaf och det är för mig ett tillräckligt bra skäl att köra linux.

 

Sen så självklart är det mycket bättre multitasking, stabilitet, kontroll! än windows. Det gäller både Server och Desktop.

 

Så det skulle nog vara min motivering att köra Linux.

 

/h3msk

--spel.linux.se--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kraftfullt är Linux endast för den *nix-kunnige. Man måste kunna flyga för att flyga till jobbet;-). Linux med grafiskt gränssnitt som KDE2.1 är inte snabbare än tex W2000 menvad slår DOS6.22 och W3.11 i hastighet för tex starta burken och ett kalkylark, ja inte är det W2000.

Själv kör jag Linux för att W95 på hemdatorn hängde sig ideligen och jag inte klarade av att installera NT4...men lyckades installera RH 5.0. Dessutom används Linux på många företag idag på skrivbordet men det är inget man skryter med av naturliga skäl. Det är ju en kostnadsfördel. Du berättar inte för konkurrenterna vilka bra leverantörer du hittat.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom gör du det i fel forum men det är inte helt ditt fel för tråden saknar enligt mig plats i detta forum för den är ingen fråga utan bara påståenden.

Det finns forum av typen datorkrig,öppet forum,det optimal os:et osv där sånt här skall dryftas.

 

Så om du inte har några konkreta svar gällande den här frågan eller andra frågor i det här forumet hänvisar jag dig till dom forumen.

 

Tyvärr verkar du m fl ha missat det där med netiquette (http://www.fau.edu/netiquette/net/)

 

[inlägget ändrat 2001-10-30 09:01:38 av slaugther]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som tar bort linux efter några dagar är de som tror att linux är något man lär sig i en handvändning (alt upptäcker att det inte var för dem).

 

Man måste ha tålamod, och vara villig att se på saker på ett annat sätt än Microsofts för att kunna få nytta av linux.

 

Mvh,

 

Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känns moget..

Skutta tillbaka till dagis va.

 

Användarinformation

Namn: Reefer

Presentation:

WTF is Linux?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Benjamin;

 

Jag använde UNIX och sedemera Linux när du precis hade blivit avvänjd med att suga på mammas tuttar, så ta och kila tillbaka till sandlådan, för den kunskap som jag besitter kommer du aldrig att erhålla.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

åh fan?

enl. din info är du endast 3 år äldre än mig... men mentalt är du knappt fjortis än... jaja.. så det kan gå ibland.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...