Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

.NET 28 ggr snabbare än J2EE


manics

Rekommendera Poster

Jonas Wikström

Hello!

 

Även om GotDotNet inte precis står på SUN´s sida här tror jag det stämmer. 28 ggr låter väl lite höftat men att det går snabbare är helt klart.

 

>> Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Hello!

 

Nej man skall inte jämföra C# med C++. C# är mer likt Java både i uppbyggnad och runtime än vad det är likt C++.

 

>> Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad man jämför är inte språken Java och C#, man jämför två olika plattformar varmed man bygger applikationer vars syfte är att leverera dynamiska siter baserade på en eller flera databaser.

 

Det snubbarna på MS/GotDotNet (jag gissar på att det är ett gäng MS-nördar) gjort är att porta en applikation baserad på J2EE/Oracle som Sun brukar använda för att demonstrera J2EE:s förträfflighet till .NET/SQL Server och då fick de fram att .NET varianten var upp till 28 ggr snabbare än J2EE varianten.

 

_______

bassman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Hur länge lät de systemet köras? Och vilken VM använde de? Desto längre man kör Java-system med de mer avancerade VMs som finns så blir systemet allt snabbare pga "jittning".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suns VM (Microsofts test heter "Benchmarking Microsoft® .NET vs. Sun® Microsystem’s J2EE").

 

Microsoft följde Oracles anvisningar, som var 15 minuters ramp-up och sedan 10 minuters datainsamling.

 

(Det är mer än tillräckligt för att dra nytta av även en väldigt optimerande jittning)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Javas problem är ju snabbheten, bytt för plattforms oberoende, vilket är ganska "useless" ändå, att göra skillda versioner som var bättre gjorda för varje maskin typ vore bättre...

 

-----------------------------------

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.

So far, the Universe is winning."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Det är ändå ganska lustigt!

 

.NET är ju egentligen också helt plattformsoberoende(Till viss grad) samt språkoberoende. Resultatet av all kod kompileras ned till MSIL (intermediate Language)som vid exekvering JIT'as till binärkod, genialt och enkelt. Förresten kommer det ju att standardiseras, C# är på G att bli det. Härligt att se hur SUN blir riktigt dragna i näsan. :-)

 

Att .NET är som koncept kommer att bli en vinnare finner jag naturligt. Att binärer med ursprung ur .NET är snabbare än JAVA är en ren självklarhet. Som tur var är det så mycket mer än bara snabbare än JAVA.

 

Förresten, release candidate av Visual Studio.NET har kommit. Beställ DVD eller tanka ner:

http://msdn.microsoft.com/vstudio/nextgen/

 

>> Jonas

 

 

[inlägget ändrat 2001-10-30 09:07:33 av Jonas Wikström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, release candidate av Visual Studio.NET har kommit. Beställ DVD eller tanka ner:

http://msdn.microsoft.com/vstudio/nextgen/

 

Varning ! Bara för det att RC har begränsad funktionalitet jmfrt Beta 2 dvs att den är "ner lamad" _och_ "time bombad". För många, som inte behöver detaljstudera dom senaste finesserna, kan det alltså vara god idé att behålla Beta 2 tills den skarpa verran kommer eftersom Beta 2 och RC inte kan vara installerade jämsides :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Suns VM (Microsofts test heter "Benchmarking Microsoft® .NET vs. Sun® Microsystem’s J2EE").

 

Microsoft följde Oracles anvisningar, som var 15 minuters ramp-up och sedan 10 minuters datainsamling."

 

S-E Bjørling - svar på tal ?

 

 

 

_____________________________________________

"Develop for it? I'll piss on it."

Microsoft CEO Bill Gates, about developing

applications for Steve Jobs' NeXT Computers -

which led to the demise of NeXT in 1993.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
His Divine Shadow

Intresseant att The Register fortfarande skriver överhuvudtaget ja.

Ursäkta om jag inte ger dom mera trovärdighet än jag skulle ge min katt då det gäller sånthär, dessutom är katten bättre på att fånga möss än The Register.

 

-----------------------------------

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.

So far, the Universe is winning."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt när MS presenterar prestandaresultat i sin favör, så utgår Hr Björling från att det ligger fult spel bakom. Det kan man räkna med.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

När det gäller MS - just det...

 

Tidvis även Oracle, IBM är den mest seriösa av företagen när det gäller "tester"...

 

Apple är även de belagda med skygglappar allt emellanåt.

 

Men MS är det enda av företagen som har som medveten strategi att använda fula grepp i alla sammanhang...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna medvetna strategi finns presenterad var? Så länge du bara plitar ned tyckanden utan substans eller hänvisningar, så är inläggen helt utan värde.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt är det så att när "The Register" presenterar något kan man utgå från att allt som står i är oseriöst och felaktigt.

 

The register påminner starkt om brittiska paparazzos. Jag tror inte det här är ett undantag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Viss information från The Register är faktiskt bra att ha:

 

http://www.theregister.co.uk/content/4/22863.html

 

Så en användare som inte är kunnig kan bara genom att installera och använda ett spel lämna sin dator vidöppen för attacker utifrån...

 

Och vad tror du karaktäriserar användarna av Win XP?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så en användare som inte är kunnig kan bara genom att installera och använda ett spel lämna sin dator vidöppen för attacker utifrån...

 

Med all respekt.. det var en ovanligt fri tolkning av texten :)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Jepp...

 

Tolkar texten som fan tolkar bibeln... vilket är rätt vanligt för Mac-hatarna. Ger bara tillbaka lite med samma mynt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tolkar texten som fan tolkar bibeln... vilket är rätt vanligt för Mac-hatarna.

 

Jag har noterat detta. Samma nivå som oss tidigare Amigafanatiker :)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hatar inga datorer eller operativsystem. Tycker inte att såna ting är värda att gå och hata. I mitt jobb så stöter jag på Macar ibland. Ibland funkar det hyggligt som t.ex Photoshop, men i övrigt är det inget som imponerar alls. Allt och mycket mer därtill kan man göra på en Windowsmaskin. Oftast snabbare och billigare också. Har ibland en G4:a hemma, och inte känns det som en superdator direkt. Men den är iaf smidig att öppna locket på.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt jobb så stöter jag på Macar ibland

 

Njut så länge det varar, dom är snart borta :-P Det är bara att ta tempen här på eforum; i stort sett dom enda trådar som inte är Windowsrelaterade här nuförtiden, är Linuxrelaterade. Vart tog Mac:en vägen ?

 

En viss vägledning fick man av en artikel på idg:s framsida häromdagen; "Lokala datorleverantörer ökar på bekostnad av dom stora", eller något liknande, det är helt enkelt hippt idag att bygga sin egen dator eller åtminstone låta skräddarsy den hos leverantören. Det är där kunderna finns.

 

Var passar Mac in i den bilden, hos en allt mer datormogen befolkning ? Svar: inte alls, med sina proprietära, snäva och på förhand låsta, ej uppgraderingsbara - och dyra - lösningar. Konsumenterna har helt enkelt blivit för kunniga för att bli totalt blåsta att köpa ett nybörjarkit till världsmästarpris längre...

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...