Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tv-out till TV:n


JanEngman

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyligen köpt en ny tv som jag planerar

att ha främst för att kunna se filmer som jag

spelar på datorn fast på den nya 28-tummaren istället för min 17-tums datorskärm.

Jag har en kabel med s-vhs -utgång till datorn

och kompositkontakt till TV:n.

Mitt grafikkort är ett Hercules GTS II 64MB och tv:n är en Thomson 28DG17 E.

 

Jag har lyckats få datorbilden på tv-skärmen,problemet är bara att den är svartvit istället för färg.

Jag erinerar mig att jag läst eller hört ngt om detta fenomen tidigare men kommer inte ihåg vad svaret då var.

Jag får dessutom ljudet på datorn och inte på tv:n,det tror jag inte jag kan göra något åt då tv:n bara har en antennkontakt och en scartkontakt.

Det största "problemet" är den svartvita bilden.

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns flera orsaker. Den absolut vanligaste är att du matar in svhs-signalen via SCART - då blir det garanterat svart/vitt om du inte i TVns menyer kan slå om signalen till "svhs" istället. Har du otur stöder din TV inte svhs-signaler alls, då får du köra med komposit (cinch) istället. Dvs du MÅSTE slå om signalen för grafikkortet, i egenskaper för grafikkortet, till RCA/Komposit istället för SVHS för att det ska bli färg i detta fall. SVHS och Komposit går inte att konvertera mellan bara med en enkel adapter.

 

Ett annat alternativ är att du inte ställt om grafikkortet till PAL utan kör NTSC, då tappar du färgerna - men bilden blir lätt instabil oxå vilket du inte sagt något om. Fel PAL-standard är oxå en vanlig orsak, pröva de olika - vår bör heta nå't i stil med PAL BGMblabla har jag för mig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det snabba svaret!

Yapp,det funkade när jag ändrade från

svhs till composite i grafikkortets

inställningar.

 

Rock n roll!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...