Just nu i M3-nätverket
Jump to content

V.90 Uppkoppling ?!

Anders1234

Recommended Posts

Finns det någon människa som någonsin har fått 56 kbit/s uppkoppling mot Tele2 eller annan leverantör? Jag vet att uppkopplingshastigheten har att göra med brusiga telefonlinjer osv...vore intressant att höra...

Mitt modem kopplar irriterande ofta upp med 31.2 kbit/s mot Tele2, efter ett antal försök hamnar man i bästa fall på 50 eller 52 kbit/s.

Är det tanken att man ska behöva koppla upp och ned ett antal gånger så att telefonbolag kan inkassera öppningsavgiften flera gånger ?!

Jag trodde V.90 var en gemensam standard, men tydligen är inte alla V.90 modem kompatibla med varandra. När jag ringer upp jobbet hemifrån får jag ALLTID 52 kbit/s första försöket.

Jag har provat att laborera med inställningar, drivrutiner och bios utan förbättring.

Är det bara jag som har dåliga telefonförbindelser ?!

//Anders

Anders Isaksson

Tele2 suger!!!

Tidigare kopplade jag alltid upp i 44 eller 46 kbit/s men sedan några månader så kopplas jag i 90% av fallen upp i 33,6 kbit/s. Dessutom kopplas anslutningen ned lite då och då. Jag tog kontakt med deras support och frågade varför jag bara kunde koppla upp med 33.6 kbit/s. Deras svar:

1. Dåliga telefonledningar

2. Drivrutiner

3. "Utbyggnad av V.90"

När jag berättade att jag tidigare alltid kopplat upp i 44 kbit/s och att varken drivrutiner eller telefonledningarna ändrats så fick jag honom till sluta att miotvilligt erkänna att kapaciteten på deras modempooler är för dålig.

Jag kommer inte att förlänga mitt abbonnemag när det blir tid för det i september. Tele2 är verkligen inte att rekommendera.

/Anders

Visst suger Tele2,men det är ju jakten på pengar som styr.Att deras modempooler har dålig kapacitet det har jag berättat för dem ett år nu och anledningen till att de ej bygger ut är ju att de satsar på telefoni för tillfället,med nya modempoolsnummer som följd,vilket jag också berättat för dem och ej blivit emotsagd så givetvis har jag rätt som vanligt.Jag har också meddelat Tele2 att jag ej vill använda deras skit längre(tyvärr ett 3-årsavtal)och är sedan 2 veckor kund hos telia,här kopplas man upp med ca 50 kbit/s alltid,det är stabilt det.Hos Tele2 kopplades man upp med allt mellan 31200 bps och 52000 bps,så återuppringningarna har blivit många.

Vad gäller 56 kpbs/s så är inte praktiskt möjligt hörde jag av en telekommunikationskunnig för det skulle skapa stress på nätet med överhörning som följd.Nä,man börjar fundera på privat satelitmottagare för att få lite snabbare internet,för tyvärr så har jag Telia kabeltv,och de är ju några jävla bromsklossar,så det lär väl dröja ca 2år för envägs,troligtvis 5 år för tvåvägskommunikation.Konstigt,tyckte regeringen skulle bidra med 12 eller 20 mdr kr till att utveckla bredbandskommunikationen för att Sverige skulle hålla sin position som It-ledande.

/Lasse

Göran Andersson

Suger är ordet. Jag har haft som vana att alltid koppla upp via X2 som oftast har kopplat upp i 52000bps. V90 ger mig aldrig bättre än 48000, och nu när man läser att Tele2 skall lägga ner X2 polen blir man allvarligt sur =) Dessutom börjar V90 polen bli väldigt het med följd att man bara får 336000 allt oftare. Om de inte fixar detta snart så blir det en annan leverantör tror jag.

Exakt så var det för mig också 52000 via X2,max 48000 via V90,byt för det är en helt annan bredd på Telias modempooler.

/Lasse

• 2 weeks later...
Anders Isaksson

Tycka vad man vill om Telia (när f-n kommer Internet Cable till oss som bor i villa?) men 24kr/månad är ju inte särskilt blodigt.

/Anders

• 6 months later...
Tompa lainen1

Det är väl ADSL eller Satellit systemet "Teledesic" för er villa människor...

själv ska jag få ADSL nu i Mars...Telia lovar 512kbit/s upp & 2mbit ner....men det vill jag se först.

\\Tompa

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...