Just nu i M3-nätverket
Jump to content

det gamla vanliga...

tjoff

Recommended Posts

Tjo!

Sitter på ett litet miniLAN och har som vanligt stött på en del problem...

Har varit med om problemen förr och lösningarna brukar vara allt annat än logiska :-(

3 av datorerna har winME och en win98 (inga kommentarer på OS tack)

Jag kan inte pinga någon dator från någon dator. Jag har gett olika IP addresser, till en början med 122.122.122.122 på dator 1. och 133.133.133.133 på dator 3 osv. Nätmask: 255.255.255.0

Men har även tagit de addresser datorn får när man inte ger den någon IP.

När jag försöker pinga en dator så kommer det upp något felmeddelande (kommer inte ihåg) varje gång datorn försöker pingas. 4 ping som är "deafult" går på någon millisekund.

Däremot så kan jag i ett spel som Codename Eagle se ett spel som en annan dator hostat - och även pingen, men inte joina. Samma sak i counterstrike.

Har haft exakt samma problem förut men har bara amatörmässiga lösningar som fungerar ibland (alltså inte den här gången).

Nätverkskorten är blandade men jag har tidigare (med samma hubb) haft lan med alla andra datorer förutom en.

Några ideer?

Tjoff

Jag har en idé.

Om du har nätmasken 255.255.255.0 på alla burkarna måste deras IP-adresser följa detta. Mao, de tre första värdena måste vara samma hos alla klienter.

Använd 10.1.1.10, 10.1.1.20 och 10.1.1.30 istället så skall du se att du kan pinga.

/A

[inlägget ändrat 2001-10-27 19:08:47 av Anp]

Tackar

hade ingen aning om det, ska testa så fort som möjligt

Jag tror inte att IPX protokollen är installerade - och spelen användar (iaf har vi ställt in dem så de gör det) TCP-IP

Tjoff

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...