Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Läs det här !


Blekis ®

Rekommendera Poster

Hej,

 

En gång i tiden fanns det hårdvarulås för nästan alla programvaror.

 

MS byggde upp sin plattform genom att vara bland de första som frångick detta förfarande för alla sina produkter.

Det fick stor genomslag och en del av MS dominans skapades genom, på den tiden, innovativa förfarandet.

 

MS dominans inom segmenten operativsystem och office förkrossande. Nu är det dags för MS att återgå till det MS en gång utmanade...Recycling?

 

Bra eller dåligt? Ja, en sak är klar - det stoppar inte spridningen av illegala kopior. För företag med MS-agreement, har det heller ingen betydelse för de har tillgång till obegränsade licensnycklar.

 

Däremot kan småföretagare och privatpersoner få licensbekymmer, i synnerhet om de har köpt lagliga licenser!

 

På sikt är det önskvärt att få alternativ till MS operativsystem och office.

 

Måhända kan den offentliga sektorn bli vägvisare då de av kostnadsskäl tvingas se över sina licenskostnader och därmed söker billigare alternativ.

 

Utbildningsväsendet (på alla nivåer) ska officiellt stödja öppna system och alternativa plattformar. Det är dags att de visar mer civilkurage i detta sammanhang.

 

Ett alternativ är Linux men här återstår det en del arbete. Den senaste beta-versionen av StarOffice 6.0 lovar också gott.

 

Vem blir nästa marknadsdominant efter MS?

 

Trevlig helg,

Dennis

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-10-26 19:17:58 av RIP]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XL-Dennis, du tog orden ur min mun - eller nå't, iaf första stycket ;)

 

För att vara en aktivering, som i princip alla andra tunga program alltid har krävt i all evighet, så är Microsofts motsvarighet (som dessutom är automatisk) hutlöst omdiskuterad.

 

Program som genererar challengekoder via hårdvaran och som måste "registreras" utifrån dessa för att aktiveras lever man väl ständigt med? Att Microsofts produkter börjat med en enklare form av detta borde väl inte vara en orsak till ramaskri? :)

 

--

 

För att spinna vidare på alternativtemat:

 

Karin har börjat köra Suse 7.3 på sin burk - jag har börjat bli mer och mer imponerad för varje dag, inte för systemet i sig - utan för att ersättningslösningar (för desktopanvändaren) åt windowsbaserade program faktiskt har kommit upp i en minimal men anständig klass. Finally :)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karin har börjat köra Suse 7.3 på sin burk - jag har börjat bli mer och mer imponerad för varje dag, inte för systemet i sig - utan för att ersättningslösningar (för desktopanvändaren) åt windowsbaserade program faktiskt har kommit upp i en minimal men anständig klass. Finally :)

 

Då ska du prova Mandrake 8.1, som jag alltid tjatar om, det har ännu nyare och därmed ytterligare något förfinade program än SuSE 7.3(iofs delvis på bekostnad av pålitlighet, inte i OS:et, men dom programmen). Dessutom är gui:t märkbart mer windows "snappigt" och snabbt än SuSE. Staroffice 6.0 beta fungerar utmärkt under Mandrake 8.1, med för första gången lika snygga fonter som MS Office. Däremot är det bara GeForce som har 3D stöd för spel med den nya fina X-servern 4.1.0, om man vill köra 3D med andra kort får man gå tillbaka till 3.3.6 och missa dom supersnygga fonterna :-(

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, börjar bli dags tror jag. Fast jag tycker Mandrake låter så fånigt - men det är juh en estetisk detalj :)

 

...geforcekort, finns det någon annan sort menar du? ;)

 

Behöver en ny disk bara.. så det finns plats att leka... en stooor helst.. eller flera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Nä, tycker heller inte det ska orsaka någon ramaskri ;-) Vi fick det presenterat när Office XP blev releasad tidigare i år.

Själv kör jag XP:n (win/office)utan några som helst problem.

 

Mandrake (är väl egentligen en seriefigur?) är en trevlig bekantskap!

(Sedan att jag inte fick Debbian att fungera hör liksom inte till här.....)

 

Kör det sedan 1 månad tillbaka och jag är imponerad över dess kvalitéer - På en separat burk ;-)

 

Kombinationen Staroffice 6.0 & Mandrake ger för handen att det en gång hobbybetonade finländska projektet har vuxit till sig ordentligt ;-)

 

Men det utmanar f n inte MS position på marknaden.

 

Dennis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...