Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa dashcam


bengt 429
 Share

Rekommendera Poster

Ja det här blir troligen mitt sista inlägg på eforum 😪.

Kommer helt klart att sakna det här forumet, där det blivit till en vana att så gott som dagligen avlägga en visit.

 

Men nu till ämnet för tråden.

Tänkte införskaffa en dashcam (bilkamera).

Finns ju en uppsjö av kameror att välja på, men jag har funderat på en Garmin.

Mycket beroende på att jag har bra tidigare erfarenheter av andra Garmin produkter.

 

Har kollat på denna, som nu finns till rabatterat pris hos flera näthandlare.

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/larm-sakerhet/bilkameror/garmin-dash-cam-57-bilkamera-p20403

 

Men jag är som sagt öppen för andra förslag. GPS är iaf ett krav.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

William Wisting använde en sådan kamera i boken 'Ärende 1569"

Där användes den med en rörelsesensor för att starta inspelning även när bilen stod parkerad.

Den funktionen finns ju med i den från Kjell.

William ångrade att han inte skaffade till en molnlagring och den möjligheten finns ju också.

Kanske kan det vara värt att kolla prisskillnader på dessa prenumerationer?

En billig kamera kanske erbjuder dyra tjänster och möjligen tvärtom?

Tillägg: Kanske även så dumt att det kan skilja sig mellan ett och samma fabrikat?

 

Garmin som val av fabrikat är nog klokt.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så var då kameran beställd. Det blev Garmin 57.

Men beställde den från Scandinavian Photo, som var hela 9 kr billigare än Kjelle!!!

Det gäller att "se om sitt hus" i dessa inflationstider 😀

 

Garmins molnlagring (vault) har den här prissättningen.

572028304_Skrmbild2022-06-15131535.thumb.png.8d26da2f17a9bbf17f1c607176354a08.png

 

Hinner nog inte med nån recension av kameran, innan IDG sätter nyckeln i låset om en vecka, och bommar igen för tid och evighet.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev bengt 429:

Hinner nog inte med nån recension av kameran, innan IDG sätter nyckeln i låset om en vecka, och bommar igen för tid och evighet.

Du får skriva den någon annanstans! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hinner med en liten resencion av bilkameran och en fråga också, innan forumet går i graven.

Fick den före helgen, så jag har hunnit testa lite iaf.

Att konfa kameran gick väldigt smidigt mha Garmins app "Drive", som jag ger toppbetyg till.

 

Kvalitén på videor (mp4) och stillbilder (jpg) är mycket bra.

Videofilerna sparas till SD kortet varje minut, så en bilresa på 20 min ger 20 filer.

 

Deras moltjänst kommer jag nog inte att använda så flitigt. Den funkade ju, men uppladdningstiden var lång. Nej det blir dator och telefon som får spara intressant material.

 

Kameran är tänkt att fästas på vindrutan med en magnet, som har självhäftande baksida.

Magneten är stark, så ingen risk att kameran lossnar. Fanns även en reservmagnet medlevererad.

Nu är inte den här metoden för fäste, nåt som jag gillar. Jag tänker på den dag jag ska byta bil, så kan det nog bli problem att få loss den.

Jag hade nog helst sett att kameran levererats med ett fäste med sugpropp.

Nu löste jag det genom att jag hade sparat ett gammalt fäste till en GPS, som har en rejäl sugpropp.

Lite modifiering av fästet så kunde jag fästa magneten på det.

Det är min filosofi att spara gamla saker, som inte är trasiga. Man vet aldrig när man behöver dem.

 

Kort sammanfattat, så tycker jag detta var ett bra köp.

 

Och så till min fråga. Det finns en "Parking Guard" funktion som ska övervaka bilen när den är parkerad. men det fordrar ju att kameran får ström då också. Inte så lätt, eftersom utgångarna blir strömlösa när motor stängs av.

Finns ett litet internt batteri i kameran, men det räcker bara ca 30 min.

Då fick jag en crazy idé, men det kanske inte funkar.

Skulle det gå att använda en powerbank till att driva kameran när bilen står parkerad?

Finns ju såna på 20 000 mAh, och kanske kraftigare ändå.

Nu gäller det här inte nån långtidsparkering, utan kanske ett dygn eller så.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att din dashcam fungerar enligt vad du önskat.

 

Beträffande din fråga, så är det väl bara att testa, du lär väl märka om det fungerar.

Men finns funktionen så gäller det ju att hitta rätt att ansluta den även där, vad säger manualen om detta, du får gå igenom allt och testa på. Det ska ju tydligen finnas en kabel som du måste skaffa extra för att ansluta kontinuerlig drift.

Du får fråga efter en sådan kabel där du köpte den.

Hittade hur en sådan kabel tydligen ser ut.

 

https://www.garmin.com/sv-SE/p/735279

 

 

Tack för recensionen :thumbsup:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Laso:

Det ska ju tydligen finnas en kabel som du måste skaffa extra för att ansluta kontinuerlig drift.

Ja det är väl den här kabeln dom syftar på.

Men då börjar det bli lite avancerat 😀

Om powerbank funkar behövs ju ingen specialkabel.

187932947_Skrmbild2022-06-19183537.png.4ea6db34be6338b0162f12b94d9f78f9.png

21 minuter sedan, skrev Laso:

Beträffande din fråga, så är det väl bara att testa

Jag har ingen powerbank att testa med, men får väl kanske införskaffa en sådan.

 

Kan ju också nämna att fartkameravarnare med fria uppdateringar finns i kameran, om man nu inte råkar ha det i sitt NAV-system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev bengt 429:

Skulle det gå att använda en powerbank till att driva kameran när bilen står parkerad?

Laddas den via USB?

USB är vad Powerbanks brukar ha som utgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då bör det gå utmärkt.

Webhallen har idag extrapris (medlemspris?) på GP Powerbank Voyage 2 / 10000 mAh, 179 kr i stället för 249.

https://www.webhallen.com/se/product/305015-GP-Powerbank-Voyage-2-10000-mAh-Svart

Köpte en tidigare i veckan för den har fått bra recensioner.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...