Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilbana


Villaforever
 Share

Rekommendera Poster

Villaforever

Hej. 

Vår son tjatar om att få en bilbana i present. Någon som har bra tips på en rolig bilbana som funkar bra? Lite utmaning gärna genom att man t ex i kurvor måste sakta ner utan att ramla av banan. Mina föräldrar t ex har en bilbana men där kan man köra full gas även i kurvor utan att det händer något, så någon direkt utmaning blir det inte då och man kan heller inte köra om sin motståndare då. 

 

Ös med tips nu :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scalextric, gammalt erkänt bra märke, har alltid haft bra renomé, tidslöst, alltid bra kvalité, förhoppningsvis så idag också.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Villaforever:

Hej. 

Vår son tjatar om att få en bilbana i present. Någon som har bra tips på en rolig bilbana som funkar bra? Lite utmaning gärna genom att man t ex i kurvor måste sakta ner utan att ramla av banan. Mina föräldrar t ex har en bilbana men där kan man köra full gas även i kurvor utan att det händer något, så någon direkt utmaning blir det inte då och man kan heller inte köra om sin motståndare då. 

 

Ös med tips nu :)

 

 

Varför inte min fina Carrerabilbana! 😀 👍 

Den är unik i sitt slag!

 

Bilarna är i storleken H0 (skala 1:87) och banan saknar spår!

Körhandtagen har en ratt. Med hjälp av ratten bestämmer "föraren" om bilen skall hålla till höger eller till vänster på banan. Det bjuder in till ömkörningar, om man så önskar.

Banan innehåller också två bilar som kallas för hinderbilar. De kör med konstant hastighet och lägre hastighet än den hastighet som racerbilarna håller.

 

Om en hinderbil ligger i vägen för racerföraren måste denne göra en omkörning för att ta sig förbi, d.v.s. byta sida på banan genom att använda ratten på körhandtaget.

 

Bilarnas hastighet är så hög att nätaggregatets hastighetsbegränsare aldrig överskrider mittenläget då bilarna far av banan annars.

 

Extrabanorna jag har är enkelfiliga. Genom att preja sin motståndare kan man tvinga ut denne på en längre väg än man själv tar. 😀

 

Sådana bilbanor ser man inte idag men gjorde det när jag köpte bilbana. 
Sedan många år ligger bilbanan (bilbanorna då jag har två stora paket) i garderoben och bara väntar på att få köras med......... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kolla på denna länk, finns andra sajter också naturligtvis, som visar mer info om bägge dessa märken Scalextric och Carrera.

Även om jag inte hört talas om en bilbana som inte har fasta spår, vad driver bilarna då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj X-Men, det låter verkligen avancerat! 😶 (Hittade inget "ansikte" med tillräckligt stora ögon).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja DePhaz, det är en bilbana som i grund och botten är riktigt rolig! 
Bilbanor har normalt ett styrspår på varje sida av banan där en bil färdas. Det finns korsspår för att de skall byta sida.

Banan jag har saknar, snarare den behöver inga, korsspår eftersom det är "föraren" som bestämmer på vilken sida bilen skall köras på och när! 😀 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...