Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Storlek på citerad text?

Mikael63
 Share

Recommended Posts

Mikael63

Jag räknar med att det möjligen kan uppstå situationer där man så att säga vill fortsätta på en tråd skapad här på eforum men då i ett annat forum när möjligheten till "fortsättningen" plockas bort härifrån.

Man kan då länka tillbaka hit (så länge det finns något att länka till), ex. "I den HÄR tråden hade jag problem med nätverket och nu har...." men man kan också vilja ta med textinnehåll härifrån. Man bör ju då ändå länka tillbaka som "I den HÄR tråden skrev jag "har kollat nätverkskabeln" men det..."

Finns då någon regel/praxis som anger hur mycket text man "får" ha med? Jag antar att all text och alla bilder här ägs av IDG så snart de är postade.

Finns någon skillnad i denna ev. regel/praxis som skiljer på kopierad text och på ett skärmklipp av den texten?

När det här "arkivet" inte längre finns tillgängligt men där text eller liknande finns sparat på annat sätt, finns då någon annan regel/praxis eller hur ser det ut då?

Cecilia

Du har upphovsrätten att ta hänsyn till och det gäller ju oavsett varifrån du kopierar. Det man får göra är att utnyttja citaträtten, du har rätt att citera en mindre del under vissa förutsättningar.

Citat

I den svenska upphovsrättslagen regleras citaträtten, kort och koncist, i paragraf 22: "Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet."[4]

Citat

"God sed" innebär bland annat att upphovsmannen anges, och att citatet inte är till sådan omfattning att det kommer att utgöra huvuddelen i det nya verket.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Citaträtten

Share

• Create New...