Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 spelkonsoler med en router


Plaincollar
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Plaincollar

Kort fråga. Kan man använda två spelkonsoler med varsin skärm med en router och spela med/mot varandra? Problemet jag ser är att routern endast har ett externt ip-nummer. Eller?

Öppen fiber, 100/100, Asus Rt-AC57U,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Plaincollar:

Kort fråga. Kan man använda två spelkonsoler med varsin skärm med en router och spela med/mot varandra? Problemet jag ser är att routern endast har ett externt ip-nummer. Eller?

Öppen fiber, 100/100, Asus Rt-AC57U,

 

Ange den andra konsolens lokala adress istället så slipper du ut på internet och vända. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Jag tror grabbarna vill ut och spela online. Vidare har de en Xbox resp PlayStation. De måste nog ut på vissa servrar/servers. 

Två olika konton med två olika konsoler med ett gemensamt ip. Tror inte det fungerar. Men har läst någonstans om switch, nat, cgnat, flera routrar mm. Är för gammal för sånt där. Därav mina tidigare dumma frågor när det kommer till nätverk. Vill bara att det fungerar när de kommer för en spelhelg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Finns det inte "fall" där ex. boende i ett flerfamiljshus har en gemensam adress "utåt"?

Hur fungerar det då om två personer från olika familjer, ovetandes om varandra, vill spela ett onlinespel?

Då tänker jag inte typ hyresrätter á HSB utan typ en privatägd fastighet med 3-4 lägenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Plaincollar:

Kort fråga. Kan man använda två spelkonsoler med varsin skärm med en router och spela med/mot varandra? Problemet jag ser är att routern endast har ett externt ip-nummer. Eller?

Öppen fiber, 100/100, Asus Rt-AC57U,

 

Kort svar: Ja, inga problem. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar
1 timme sedan, skrev Mikael63:

Finns det inte "fall" där ex. boende i ett flerfamiljshus har en gemensam adress "utåt"?

Hur fungerar det då om två personer från olika familjer, ovetandes om varandra, vill spela ett onlinespel?

Då tänker jag inte typ hyresrätter á HSB utan typ en privatägd fastighet med 3-4 lägenheter.

Jo, det är onekligen sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar
1 timme sedan, skrev polken:

Kort svar: Ja, inga problem. 

I sådana fall är det greit och inget problem. Jag har nog fått det hela om bakfoten. Men de lär få dela på gällande Mbit. Dock slog det mig nyss att sonen har 50 GB i luren så det borde funka hur som helst.Tack för svar. Helgen är räddad från nätverksmeck :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Plaincollar:

Kort fråga. Kan man använda två spelkonsoler med varsin skärm med en router och spela med/mot varandra? Problemet jag ser är att routern endast har ett externt ip-nummer. Eller?

Spelas det via internet och spel behöver inställningar för port forwarding så skulle det kunna bli problem. I alla fall om samma portar behöver användas för att vidarebefordra till flera datorer i det lokala nätverket. Men att "öppna portar" (som det slarvigt kallas) kanske inte används längre när det gäller spel.


Vill minnas att en liknande fråga ställts tidigare i forumet men hittar det i så fall inte nu. Hittade i alla fall ett annat forum där det nämns. 


Inlägget är 10 år gammalt, så det stämmer nog det som polken skriver "inga problem".
"Det går endast att göra port forward, för en specifik port, till en dator åt gången. Det är inget fel på ditt modem.
...
Om spelet verkligen måste ha port forward för en viss port, går det endast att spela en åt gången om du inte skaffar flera ip-nummer. Men jag har svårt att tro att ett modernt spel skulle vara skrivet så dåligt."

Kan inte göra port forward för flera datorer på mitt ADSL - (64bits.se)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar
2022-06-09 01:09, skrev ChristerE:

Spelas det via internet och spel behöver inställningar för port forwarding så skulle det kunna bli problem. I alla fall om samma portar behöver användas för att vidarebefordra till flera datorer i det lokala nätverket. Men att "öppna portar" (som det slarvigt kallas) kanske inte används längre när det gäller spel.


Vill minnas att en liknande fråga ställts tidigare i forumet men hittar det i så fall inte nu. Hittade i alla fall ett annat forum där det nämns. 


Inlägget är 10 år gammalt, så det stämmer nog det som polken skriver "inga problem".
"Det går endast att göra port forward, för en specifik port, till en dator åt gången. Det är inget fel på ditt modem.
...
Om spelet verkligen måste ha port forward för en viss port, går det endast att spela en åt gången om du inte skaffar flera ip-nummer. Men jag har svårt att tro att ett modernt spel skulle vara skrivet så dåligt."

Kan inte göra port forward för flera datorer på mitt ADSL - (64bits.se)

 

Tack för infon. Dock tror jag inte något aktuellt specifikt spel behöver portas. Boxen i sig bör portas enligt Xbox rekommendation men det tror jag inte utgör något hinder. Jag blev portad av ett spel pga manipulation en gång i tiden men det är en annan historia....:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...