Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Golvbrunn i badrum


Martin65L
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Finns det någon som kan hjälpa mig med att få öppnad denna golvbrunn. Vi har haft den i ca 10 år och nu är det dags att rensa röret ut från golvbrunnen.

Problemet är att jag inte kan få upp vattenlåset. Det går samtidigt inte att skruva upp de två skruvorne. De passar inte till skruvmejsel, stjärna eller sexkantnyckel utan verkar ha gängar i hålet.

Jag har försökt borra dem upp. Jag får inte tag i hantverkaren som gjorde arbeten.

 

Hälsningar MartinSkruv_20220516.thumb.jpeg.35afcfe72fa7d74d3045c52ed51fe846.jpeg

Golvbrunn_20220516.jpeg

Vattenlås_20220516.jpeg

Redigerad av Martin65L
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Martin65L changed the title to Golvbrunn i badrum

Hej och tack.

Ja. Det får nog bli så.

Jag är själv räd för att det händer något med våtrumssäkringen.

Fin artikel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

De två skruvarna ser ut att vara insex, 4 eller 5. Om man använder klena insexnycklar (IKEA) så skadar man både nyckeln och skruven om skruven sitter hårt.

Vattenlåset ser ut att vara av den typ (som jag har) där man drar allt uppåt.

Ställ dig på knä som när den nedersta bilden togs, stoppa ner handen/följ den vita plasten tills du känner nederkanten på den vita plasten, drag rakt upp.

Tillägg:

Nu när jag försökte rita inser jag att du troligen behöver få bort de två skruvarna först..

 

image.png.f28436b1a6ff53fdab9e105152cb6851.png

 

Delen sitter nog så här:

image.png.eed069abf377ac354f27ca54b4960277.png

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen har det varit Torxskruvar. Om du inte har bra borr så är det svårt att borra upp dessa rostfria skruvar. Brukar vara rejält hårda. Är det möjligt att få dit en passande skruvutdragare så försök. Annars återstår det att borra ut dem. Använd en ny metallborr och kyl med vatten under borrningen om du inte har tillgång till kyl/skär olja.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...